bliksembeveiliging

• Mike Ekelschot

“…In dit geval hoeft het geen probleem te zijn als er teveel wind is om dit op ”armenstoom“ voor elkaar te krijgen. In het geval van teveel wind laat je de roedketting van het gaande eind vastzitten aan de kruipaal en ga je (na het lostrekken van de pal) krimpend om kruien tot het gaande eind voldoende gezakt is om kabel en ketting los te maken. Daarna laat je middels de vang het komende eind zakken en klaar is kees.”

Barend,

Kees mag er geweldig gemakkelijk vanaf komen met jouw prachtige uitleg maar bij die staakmolen van mij lukt dat dus niet; ik moet zo'n kabel bij gevolg dus soms een toertje mee laten doen… ;)

• Jan Hofstra

Het overhek zetten verlaagd de kans op blikseminslag niet. Meestal groeit er uit een wolk een vrijwel niet zichtbare voorontlading richting aarde. Pas wanneer deze de aarde op tientallen meters is genaderd, groeit er vanuit het dichtsbijzijnde punt een tegenontlading. Als deze voorontladingen contact hebben gemaakt komt pas de hoofdontlading. Moraal van dit verhaal: het punt van inslag wordt niet hoog in de lucht bepaald, maar slechts op 10 tot 50 m van de aarde. Ook als er geen wieken aan de molen zouden zitten zou het dan nog ergens in de buurt inslaan. Als de voorontlading toevallig dichterbij de vangstok was aangekomen dan zou deze stok worden getroffen. Op molen De Valk in Leiden is dat al eens het geval geweest.

• Lolke Rang

Meer dan uitstekende bijdrage, Eric. Bedankt! Zoals Mark al schreef, zo word je elke dag weer wijzer.

• jeroen

Bij een bliksemafleidercontrole van het gilde wordt in ieder geval wel de kabel gemeten. De weerstand mag dan niet meer aangeven dan 0,1 Ohm.

Afgelopen week is er op de molens in de gemeente gemert zo'n controle van het gilde geweest en na een gesprekje met de controleur kwamen we tot de conclusie dat de controles nog veel te weinig voorkomen. Waarom? het lijkt me verschrikkelijk een molen door brand te verliezen na een onweersbui terwijl je met een controle snel en gemakkelijk mankementen kan opsporen.

Natuurlijk weet ik dat ook verschillende molens gecontroleerd worden door een bliksembeveiligingsfirma, maar wordt daar dan ook alles gecontroleerd?

In het geval bij het gilde worden ook de weerstanden van de roeden apart en onderling gemeten, iets wat niet elke bliksemafleidersfirma doet.

Bovendien is de controle gratis. Het enige wat ze stellen is dat, indien ze mankementen ontdekken en rapporteren, daar wat aan gedaan wordt.

Maar dat is mijn inziens ook normaal, een controle laat je uitvoeren om mankementen op te sporen en dan te kunnen verhelpen.

Groeten, Jeroen

• Lolke Rang

Een vraagje, Jeroen. Wordt bij de controle alleen de gelijkstroomweerstand gemeten, of wordt er ook gekeken naar de weerstand voor hoogfrequente wisselstroom?

• Martin E. van Doornik

Hier zomaar een foto van de bliksemafleidercontrole op de molen van Den Andel in juli 1992. Vader en zoon Koenders (heb ik de naam goed gespeld?) maakten een doormeting op de (nogal verroeste) roede die in 1962 is gemaakt. De uitslag was negatief….

• Barend Zinkweg

Als er niet teveel wind is en de molen staat voldoende op de wind kan Kees ook overwegen om de vang te lichten alvorens krimpend om te kruien. Een toertje meenemen van de kabel en ketting vind ik niet verkieslijk vanwege de kans van haken en beschadigen van de kap.

• Andreas de Vos

In feite is zo'n sleepcontact helemaal niet zo goed want je zit met 2 extra risico's.

1- je leidt de bliksem juist naar binnen, van roetop (bijvoorbeeld) via de as naar de staart

2- zo'n sleepcontact moet wel heel schoon blijven om goed contact te maken en ook nog heel goed op de pen gedrukt worden. Zo niet heb je kans dat het juist binnen in de kap naast een vet penlager gaat vonken. Vet, stof, roest (?) maakt de kans op slecht contact groter dan bij een klemverbinding.

Bij een zelfkruier kun je helaas niet anders.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Rob Simons

Bij een zelfkruier staat er meestal een grote metalen pen op de kap.

• Jacob Dekker

Inderdaad zie je bij zelfkruiers die lange metalen pen midden op de kap. Nu weet ik niet langs welke weg de bliksemontlading verder afgevoerd wordt naar aarde, maar hoe je het ook draait of keert, er zal altijd ook hier wel ergens op die weg een sleepcontact aanwezig zijn.

jAAp