Onbekende Molen

  • Henk de Wilde

    Hallo Prikbord leden en anderen

    Ik heb van een kennis een foto gekregen van een onbekende molen wellicht weten jullie waar hij staat of heeft gestaan

    groeten

    Henk de Wilde

    Wirdum (GN)

  • Arie Hoek

    Dat kan haast niet missen dit moet een Groninger zijn, maar waar, das een goeie.

    Prachtige foto trouwens.

    Arie.

  • Ruud van den Aakster

    Deze stond ook op zoekplaatjes.nl of onbekend in nederland.nl.

    Volgens mij kwamen ze er daar ook niet helemaal uit, hier is natuurlijk veel meer kans.

  • Robert Van't Geloof

    ik vermoeed dat zwakkenbuger molen in Niezijl/Noordhorn is

    grt robert

  • Meelmuisje

    Nee, de zwakkenburger heeft namelijk nooit zelfzwichting gehad;) Ikzelf heb trouwens geen idee welke molen het zou moeten zijn..

    Groetjes, Thomas Griffioen

  • Stefan Teeling

    Ik denk dat het de Westerse molen bij Nieuw Scheemda is. Vooral vanwege dat huisje en het gemaaltje…

    Gr. Stefan Teeling

  • Waterpezer

    inderdaad op fotos kun je ook zien dat de askop van zwakkenburger niet doorboord is, en de as die erin ligt is nog de orgineel gegoten as van 1911.

    westersemolen lijkt mij inderdaad wel meer de molen die hier dichterbij in de buurt komt, gezien de plaats van deur en waterloop op onderste foto op molendatabase..

    ook de lengte en schuinte van staart en schoren komen vrij goed met elkaar overeen, misschien wel een duidelijke punt?

    gr jeffrey

  • Dick Bunskoeke

    Juist vanwege het huisje (maar ook de overige omgeving) is het beslist NIET de molen van Nieuw Scheemda die je noemt. Maar welke dan wel? Ik heb er al lang op zitten staren, maar weet het absoluut niet!

  • Bob Poppen

    Je bent niet de enige Dick en de anderen, die er lang naar hebben gestaard. De bewuste foto is afkomstig van het Groninger molenarchief, waar Henk een kopie ervan ontving. De originele foto is mooi ingelijst, op groot formaat, maar zonder gegevens aan de achterzijde en degenen die hem kwamen laten zien konden er ook niets over vertellen.

    Uiteraard hebben de medewerkers van het archief de foto bekeken, vergeleken en bestudeerd. Ook vele bezoekers die er daarna kwamen hebben we de foto laten zien. En de foto heeft inderdaad ook al in enige landelijke fotozoekdatabanken gestaan. Helaas zonder resultaat tot nu.

    Op het molenarchief dachten we aan een watermolen in de regio Slochteren en dat hebben we ook proberen uit te kammen, maar er is veel verdwenen en daarmee ook het vergelijkingsmateriaal.

    Hopelijk duikt er nog eens een foto op uit bijvoorbeeld een familiealbum of van een zolder, waarmee we wel aanknopingspunten kunnen leggen.

  • Leo Middelkoop

    Wonderlijk dat er soms, zelfs bij een foto met zoveel aanknopingspunten (gemaal, keurige molenaarswoning en verzorgde beltpoldermolen), niemand weet om welke molen het gaat. De fotograaf heeft bepaald zijn best gedaan om alles mooi in beeld te krijgen, dat zeker!

    Ook een leuke: er schijnt van de (in 1924 verbrande) voorganger van de Nr. 1 van Aarlanderveen ook geen enkele foto bekend te zijn (of herkend te worden).

    Groet,

    Leo