Onbekende Molen

  • Rob Hoving

    Ik heb de hele Groninger Beeldbank afgezocht.

    maar zonder resultaat.

    Misschien is deze site voor anderen wel interessant.

    Hier staan namelijk veel verdwenen en oude molen foto's op uit de provincie Groningen.

    http://www.beeldbankgroningen.nl/

    Groetjes Rob, Die na 233 pagina's kijken en vergelijken een beetje moe is geworden:P

  • Martin E. van Doornik

    Deze raadselfoto heeft mij ook lang bezig gehouden, maar ik kom er steeds niet uit. Men bemerke de dijk links van het gemaal. Langs een kanaal of een maar (vroegere zeeprielen)? En de molenaarswoning van twee verdiepingen, die een voornaam aanblik geeft, lijkt me ook nog uiterst zeldzaam. De Zwakkenburger, die veel kleiner is, ligt in een vlak landschap met erachter een spoorlijn. Dat is hier dus niet het geval. Al met al heb ik een sterk gevoel dat de molen in gemeente Slochteren (de zogenaamde Woldstreek) of in de buurt van de Dollard te zoeken moet zijn.

  • Martin E. van Doornik

    Daarbij wil ik nog aantekenen dat de Westerse Watermolen twee vijzels en een lange spruit vóór het bovenwiel heeft en dat hij én de Zwakkenburger allebei pilasters of lisenen op de hoeken van de veldmuren hebben, niet aanwezig op de onbekende molen van de oude foto. Bij deze molen zitten de voor- en achterwaterlopen duidelijk te zien in één rechte lijn.

  • Rolf

    Een moeilijk geval kennelijk … oude foto's thuisbrengen laat ik graag aan anderen over, maar toch de suggestie : zou het eventueel ergens in het aangrenzende Ost-Friesland kunnen zijn ?

  • Ruurd Jakob Nauta

    Zou er in Groningen naast een molenarchief ook een gemalenarchief bestaan? Of wellicht een nationaal gemalenarchief? Misschien dat zij dit vraagstuk kunnen oplossen.

    Groet,

    Ruurd Jakob

  • Thijs van Hoof

    Ik denk dat het de Biks in Onnen is. Kijk maar eens naar dat gemaaltje op de achtergrond.

    Toevallig zat bij die fotos van “Tik van de molen” eentje die bij mij een vermoeden deed rijzen.

    Overigens vind ik de Biks een van de bijzonderste molens in het land. Wil er graag nog eens gaan kijken!

    Dit is de link:

    http://www.panoramio.com/photo/26036601

    Groeten Thijs

  • Robert Van't Geloof

    Hoi Thijs,

    Ik denk dat het niet De Biks is hoor, Want de ombekende molen is veel kleiner en dikker En zie je bij de biks een deur En rechts er van een raampje Maar die zie ik niet bij die ombekende meule

    gr robert

  • Martin E. van Doornik

    De Biks bij Onnen heeft ook nog een lichte buikvorm halverwege het horizontaal gepotdekselde achtkant. Ik zie De Biks namelijk dagelijks op weg naar mijn werk.

    Ost-Friesland (Ditzumerhammrich om maar een voorbeeld te noemen) is volkomen uitgesloten. De molenaarswoning heeft duidelijk een Groninger bouwstijl. In Ost-Friesland hebben de ramen een ander soort roedenverdeling. Ergens in het Oldambt of daaromtrent, dáár moet het zijn. Ik heb zelfs de beide Groninger molenboeken (1958 en 1981) doorgebladerd, maar noppes….

  • Tik van de Molen

    Ik heb bij iemand met een uitgebreide kennis van Groninger boerderijen eens nagevraagd. Volgens hem vertoont de boerderij/molenaarswoning kenmerken die ook bij een tweetal boerderijen aan de Noorddijkerweg, ten oosten van Groningen, te zien zijn.

    Dat geeft geen garantie maar ik heb eens zitten kijken op Fleximap (links in het scherm ‘Bonnebladen’ aanvinken). Aan de Thesinger Maar staat vlak voor een bocht een molen ingetekend. Okay, maar die ligt vóór de bocht, niet er na, zoals op de foto.

    Tja, de foto kan theoretisch spiegelbeeldig zijn afgedrukt, dat kwam wel vaker voor. Als je de foto spiegelt lijkt de situatie aardig te kloppen, ook met de lichtval. Die is niet sterk aanwezig maar lijkt in de gespiegelde situatie van links te komen, vanuit het zuiden dus.

    In dat geval zou het de voorganger van de Noordermolen kunnen zijn (verdwenen-molen-database nr. 1491)?

    Tot zover een poging van een volslagen leek ;)

    Als iemand een ingang heeft bij het waterschap Hunsingo zou hij eens kunnen navragen waar in die omgeving gemalen hebben gestaan (kennelijk electrisch, ik zie geen schoorsteen).

  • Jaap C. van Driel

    …“(kennelijk electrisch, ik zie geen schoorsteen).”…

    * Mijns inziens is de dikke zwarte verticale lijn voor het tweede raam van links een uitlaatpijp; die is met twee uithouders onder en boven het raam voor de muur bevestigd. Dat pleit voor een dieselmotor.

    * Op het dak van het huis ligt een extra pijp. Het is niet zichtbaar of die uit het gemaal komt of uit een stookhut tussen het huis en het gemaal. Een stookhut daar met een gewone korte schoorsteen heeft ongetwijfeld last van valwinden en wervels - dus slechte trek.

    Het is niet waarschijnlijk dat deze pijp een uitlaat van de dieselmotor is: dat zou dunkt me te veel doorklinken in het huis.

    * In de molenromp tegenover de staart lijkt een ruitvormig raam te zitten.

    * Zowel de man als de vrouw hebben iets aan de rechterhand. Aangezien de meeste mensen rechtshandig zijn, hebben we hierin een aanwijzing dat de foto correct is afgedrukt. Het sterkste argument daarvoor is natuurlijk de draairichting van het het gevlucht van de molen…

    ::: JaaP >>>