Onbekende Molen

  • Henk de Wilde

    Prikbord leden

    De foto is nu ook op groot formaat te downloaden dit om meer details te kunnen zien .

    groeten

    Henk de Wilde

    Wirdum (GN)

  • Rob Hoving

    Wat is dat boven dat ‘'bijgebouwtje’' aan de rechterkant van het boerderijtje?

    Is dat een kerk?

    Als ik de foto opsla op de computer, en dan ver in zoom zie ik daar ook nog bebouwing staan.

    het is net alsof ik daar ook nog een klok zie, en dat de punt van de toren kapot is.

    Of neemt de fantasie me mee aan loop?

    maar ik zie sowieso nog wat bebouwing naast dat ‘'bij gebouwtje’'

    Wie volgt?:P

    Groetjes Rob.

  • Michiel

    Ehm, dat is zeker geen kerk. Dat is een gewoon een bakhuisje. ^^"

  • Oane Visser

    Wat u een kerktoren lijkt is de schoorsteen van de stookhut. Achter de roede van de molen is een boerderij, met achter de boerderij een gebouw dat op een veldschuur lijkt, te zien (een veldschuur is meestal één lange zijde van open en vaak met een ongelijke kap). Achter en vlak naast de staart is ook een boerderij te zien.

    Oane Visser

  • Martin E. van Doornik

    Ik heb de foto van de onbekende molen op mijn computer zo mogelijk schoongemaakt van vuile vlekken en het vergeelde papier heeft zijn oorspronkelijke kleur gekregen. En hij is niet op de zwart-wit modus gezet.

    Zie hieronder het resultaat!

  • e ridder

    ik vind het een rare motivatie van martin wat betreft de loop van het afwateringskanaal

    in zijn reactie op 11 sept zegt hij dat de onbekende molen aan het afwateringskanaal heeft gestaan

    dat loopt vanaf schaaphok slochterdiep naar mijn inziens naar farmsum als dit juist is kan je volgens mij

    ook precies zeggen waar de molen heeft gestaan

    maar op13 sept heeft hij het over het afwateringskanaal in het oldambt wat volgens mij een totaal ander water is

    hoe zit het nu precies martin?

    gr eltje

  • FrankT

    Wat een juweel van een foto! De gedetailleerde analyses vind ik zeer boeiend (bijv. die van Oane Visser). Wat vertelt zo'n hisorische foto ons toch ongelooflijk veel!

  • Oane Visser

    De foto vertelt wel een hele hoop, ja. Maar… we weten nog steeds niet niet meer van de molen dan de foto vertelt. Waar hij gestaan heeft, of misschien nog staat is nog niet boven water. Ook het plaatsen in de tijd is nog niet echt goed gelukt. Hopelijk zijn er nog mensen die zich er druk over willen (en kunnen) maken. Mijn historische kennis van het Groningerland is bij lange na niet groot genoeg om in de buurt van een antwoord te komen.

    Oane Visser

  • FrankT

    Hallo Oane,

    Het is inderdaad wel opmerkelijk, dat een foto uit (wat zou het zijn: ca. 1900 tot 1920, of zit ik dan geheel mis?) nog door niemand op dit forum kan worden thuisgebracht en toch zo veel (nieuwe) informatie bevat!

    NB: dit soort zoekplaatjes thuisbrengen kan ik al helemaal niet.

    Groet, Frank