Energie opwekking met wind- en watermolens

  • peter mans

    Je schrijft: Met deze gemiddelde windsnelheid mag je 24 uur per dag en 365 dagen per jaar rekenen.

    Dat is niet juist want dan reken je dat er altijd wind staat. Een voor een Hollandse molen geschikte wind is er ongeveer 1/3 van de tijd. Daarmee wordt je resultaat 23.652/3 = minder dan 8000 kWh. En de opbrengst in Euro's minder dan het minimumloon voor de molenaar die altijd aanwezig moet zijn. En je hebt 3 of 4 molenaars nodig om de boel 24/24 en 7/7 in de gaten te houden. Dan nog de kapitaalkosten en het onderhoud.

    Kansloos ! Het kan alleen op subsidie draaien.

    De Traanroeier was een interessant en mooi ontwerp maar ook die heeft geen stand kunnen houden. Met dat project is echt het uiterste geprobeerd dus dat ronde wiel hoeven we niet meer uit te vinden.

    Maar succes gewenst en we horen misschien nog wel dat het toch werkt maar dan graag het hele plaatje.

    Ook de grote moderne windmolens kunnen alleen maar op subsidie draaien.

  • Peter van Kuik

    Door het toepassen van frequentieomvormers kan je tegenwoordig juist wel het generator toerental loskoppelen van de lichtnetfrequentie, en daarom is het stroom opwekken met een windmolen nu wel technisch haalbaar, zoals in Zwiep ook wordt aangetoond. Economisch lijkt het mij wel een moeilijk verhaal, misschien kan het net uit als je dagelijks met de molen draait en de uren van de molenaar niet rekent. Daar staat tegenover dat het terugbrengen of restaureren van een koppel stenen ook geen rendement heeft als je er maar 100 kg per jaar mee maalt, over de rest van de molen maar te zwijgen. Dus je moet het denk ik meer zien als een manier om met een klein beetje meer investering in de molen er nog iets nuttig mee te kunnen doen. Ben wel benieuwd wat zo'n installatie kost.

  • Rob Simons

    25 000 tot 50 000 euro.

  • Henk Stemerdink

    Beste Peter,

    Deze gemiddelde jaarlijkse windsnelheid is afkomstig van de Nederlandse windkaart op 10 m hoogte, omgerekend naar 18,5 m wiekenkruishoogte.

    Ook de digitale windkaart van Nederland (van de KEMA en AgentschapNL) kun je gebruiken, maar dan moet je van 100 m hoogte terugrekenen naar 18,5 m wiekenkruishoogte.

    Met de waardes van beide windkaarten kun je 24 uur per dag bij 365 dagen per jaar rekenen. Deze gemiddelde jaarlijkse windsnelheid omvat alle windstiltes, maar ook alle stormen en alles wat er tussenin zit, vandaar. Het is dus absoluut geen momentopname van de wind.

    Een moderne windturbine L93-2.6MW van Nederlands ontwerp is een windturbine die op 100 m ashoogte bij een jaarlijkse gemiddelde windsnelheid van 7,2 m/s in Nederland ongeveer 7.000.000 kWh aan energie opwekt tegen een kWh prijs die gelijk is aan de grijze kWh prijs, dus subsidievrij!!

    Zie link: http://www.lagerweywind.nl/wp-content/uploads/FLD-L93-26-Mw.pdf

    Deze molen en ook de eerdere 2MW uitvoering is voor het grootste deel voorzien van mijn ontwikkelde software.

    Discussie gesloten.

  • Peter van Kuik

    Foto plaasen:

    Als de foto al op internet staat:

    Klik op de foto,

    Klik op rechtermuisknop en selecteer eigenschappen (properties)

    Achter adres (URL) text markeren door met de muis erover te gaan en linker knop ingedrukt houden

    Dan rechtermuisknop indrukken en copieren selecteren

    Vervolgens naar het bericht gaan dat je aan het maken bent.

    Plaats voor de foto aanklikken met de linkermuisknop zodat de cursor daar staat.

    Dan met rechtermuisknop plakken kiezen

    Bericht afmaken

    Klaar

    Als de foto niet op internet staat moet je die er eerst opzetten. Makkelijkste is een “mijn album” account gebruiken die je gratis kan aanmaken. Daar zit een tooltje op waarmee je foto's van je computer in een album op internet kan laden. Je moet je album daarna wel openbaar maken anders moeten anderen eerst een paswoord invoeren om de foto te kunnen zien.

    Als je een eigen weblokatie hebt (meestal onderdeel van je internetcontract) kan je daar ook foto's uploaden, maar dan heb je wel een ftp programma nodig. Die zijn ook gatis te krijgen, maar is allemaal net iets ingwewikkelder.

    http://www.dezwiepsemolen.nl/wp-content/uploads/Draaiende-Zwiepse-molen.jpg

    Fimpje plaatsen gaat ook zo (gebruik copy URL na rechtermuisknop)

    http://www.youtube.com/watch?v=7Nz29WbnKLA&feature=player_detailpage

  • Andreas de Vos

    Beste Henk,

    De discussie is in mijn beleving vooral de manier waarop wordt gerekend met de hoeveelheid opgewekte energie. Ik heb wel eens horen zeggen dat een investring als rendabel wordt bezien als hierop jaarlijks minimaal 4% rendement wordt behaald. ik weet niet wat de installatie in de Zwiepse molen heeft gekost, maar stel ik die even op 40.000 euro, dan zou er jaarlijks voor 1600 euro aan kWh moeten worden opgewekt. Stel ik de kWh prijs op 0,23 euro, dan moet er dus minimaal 6956 kWh worden opgewekt. Bij de door jou genoemde gemiddeld vermogen van 2,7kW zou de molen dan minimaal 2576 uur moeten draaien. Dat zijn 107 volle dagen van 24 uur.

    Ik weet uiteraard niet wat de werkelijke investringskosten zijn geweest, ook niet de werkelijke kWh-prijs die de molen met de opgewekte energie ontvangt, maar op vrijwillige basis 107 dagen van 24 uur maken, ofwel 322 dagen van 8 uur, dat lijkt me nogal een opgave. (Ter info: ik weet dat Henk Borst als beroepsmolenaar met de Woudaap te Krommenie jaarlijks ongeveer 925 uur maalde om de polder droog te houden.)

    Het klinkt leuk om te stellen dat de molen 23duizend en een beetje kWh kan opwekken mits deze 24/7 in bedrijf is, maar dat is voor een historische windmolen absoluut niet realistisch. Afgezien van de getalsmatige juistheid t.a.v. opgewekt gemiddeld vermogen in de reactie van Jan Hofstra denk ik dat hij hierin wel zeker een punt heeft. De getallen die jij noemt voor de jaarlijks mogelijk opgewekte hoeveelheid kWh noem ik: jezelf rijk rekenen. Daarmee zet je mogelijk geinteresseerden op een verkeerd spoor, omdat in de praktijk de opbrengst flink tegen zal vallen. (Als ik heel negatief ben/doe noem ik het: valse voorlichting.)

    Je kunt een moderne windturbine dan ook niet vergelijken met een historische windmolen. Een windturbine is gemaakt om 24/7 met uiterst beperkt menselijk toezicht continue stroom op te wekken. Bij een historische windmolen is dat absoluut niet het geval. Je kunt stellen dat stroom opwekken met een historische windmolen prima kan, maar feitelijk heeft het enorme beperkingen die het rendement van die investering enorm beperken. RCE kan het prachtig vinden omdat het een toevoeging is die maar in beperkte mate blijvende “schade” aan het monument veroorzaakt (goede reversibiliteit zeg maar), feitelijk is het een toevoeging die in zo'n molen niet thuis hoort.

    Al je stroom wilt opwekken op en rendabele manier, neem dan gewoon een windturbine, of bouw een windturbine die uiterlijk op een historische windmolen lijkt, zoals de Nolet in Schiedam.

    Ga je stroom opwekken met een historische windmolen die in bedrijf moet worden gehouden zoals dat hoort (met continue menselijk toezicht en “besturing”), dan blijft het spielerij die leuk is voor het groene karakter en de PR, maar feitelijk weinig oplevert t.o.v. de werkelijke investering en het werkelijke potentieel indien het een volautomatisch werkende zelfregulerende windmolen zou zijn/worden. Maar dan heb je feitelijk een windturbine gecreeerd door een historische windmolen om te bouwen. Of RCE daar dan nog zo enthousiast over zal zijn betwijfel ik. Ik in ieder geval niet, ik ben van mening dat een historische windmolen gewoon een historische windmolen moet blijven die doet waarvoor hij gemaakt is, al dan niet op vrijwillige basis. Maar goed, dat is een overweging die de moleneigenaar moet maken en niet jij als verkoper/installateur, of ik als molenliefhebber.

    Je merkt wel dat ik het vooral over historische windmolens heb in dit verband. Van een historische watermolen vind ik in de basis hetzelfde, maar het is wel duidelijk dat een watermolen wel 24/7 grotendeels onbeheerd kan blijven draaien en dan ook stroom zou kunnen genereren met een installatie die aan de molen zelf weinig blijvende verandering noodzakelijk maakt. Kan zelfs nog wel vrijwel “onzichtbaar” weg gewerkt worden waarschijnlijk.

    Groeten,

    Andreas de Vos

  • Gert Klijnstra

    In het filmpje van de ingebruikstelling van de installatie wordt nog uitgegaan van 18 u per week en 6000 kWu per jaar. Dat wordt dus niet gehaald. Bij de in de film uitgesproken verwachting (52 wk p. j.), bereken ik de opbrengst op gemiddeld 6,4 kWu per uur in bedrijf. Bij werkelijk behaalde resultaat van 329 kWu in 7 maand bij 4 uur per week kom ik op een gemiddelde opbrengst van 2,5 kWu per gedraaid uur (329 gedeeld door 30,3 week, gedeeld door 4). Dat een molen geen 18 maar slechts 4 u per week heeft gedraaid is waarschijnlijk een questie van bemanning, maar hoe komt het dat het resultaat per gedraaid uur zoveel lager ligt?

  • Martin E. van Doornik

    In Ostgroßefehn (Kreis Aurich) is de stellingmolen uit 1804 niet zo lang geleden (jaren '90) omgebouwd voor elektriciteitsopwekking. Dus vrij nieuw. De oude inrichting van de koren- en pelmolen is daarbij intact gehouden. Daar een kijkje gaan nemen?

  • Lolke Rang

    Als volstrekt niet-deskundige op dit terrein wilde ik graag ook een paar bescheiden opmerkingen maken.

    Allereerst, Andreas: volgens mij vergeet je dat je, bij het berekenen van het jaarlijks rendement op de investering, eerst nog de jaarlijkse afschrijving op de installatie (aanschafwaarde van de installatie gedeeld door zijn verwachte levensduur in jaren) plus zijn jaarlijkse onderhoudskosten van de jaaropbrengst af moet trekken. Voor die 4% rendement op de investering (nodig om geen renteverlies te lijden) is dus een nog hogere jaaropbrengst nodig.

    Voorts, heren Groot en Mans: we hoeven bij de berekening of electriciteitsopwekking door een klassieke windmolen ‘rendabel’ is, nu niet van dezelfde definitie van ‘rendabel’ uit te gaan als destijds in de tijd van de Kraai en de Traanroeier. Toen was de vraag of zo ook de onderhouds- en bedieningskosten van de molen zelf konden worden terugverdiend, met andere woorden: of een klassieke windmolen op deze manier volledig ‘zijn eigen broek zou kunnen ophouden’, oftewel volledig zonder subsidies zou kunnen. Tegenwoordig mogen we ervan uitgaan 1) dat we de molen hoe dan ook in stand willen houden, dus dat de gelden voor onderhoud en restauraties en dus de subsidies hoe dan ook uitgegeven moeten worden, en 2) dat de molen door vrijwilligers draaiende wordt gehouden, dus dat er in principe geen bedieningskosten zijn. Zo bezien zijn opbrengsten uit een ingebouwde installatie voor electriciteitsopwekking als pure extra's te beschouwen, en wordt de vraag of dit werk ‘rendabel’ is alleen bepaald door de vraag of daarmee de jaarlijkse onderhouds- en afschrijvingskosten van enkel de installatie (en dus NIET die van de molen zelf) plus de rente op het investeringsbedrag met winst kunnen worden terugverdiend.

    Mocht dat inderdaad lukken: in Zwiep wordt naast en tegelijk met de electriciteitsopwekking vaak ook nog echt gemalen, maar zou het niet prachtig zijn als een molen nooit meer volledig loos hoefde te draaien, maar buiten het plezier dat hij de (vrijwillig) molenaars geeft in het bedienen van een draaiende molen, en de burgers in het zien en beleven ervan, ook nog altijd (hoe bescheiden dan ook) nuttig en ‘rendabel’ bezig was?

  • FrankT

    Dan moet de energieprijzen idd exceptioneel stijgen!

    Nu hebben we eerst de veel belangrijkere discussie van het aardgas onder Groningen versus de kans op aardbevingen.

    Idee van elektriciteit opwekken met klassieke windmolens is een oude, niet levensvatbare koe uit de sloot. Toch bijzonder hoe het weer gepresenteerd wordt als ei van Columbus.