Energie opwekking met wind- en watermolens

  • Lolke Rang

    Misverstandje, Frank. Het wordt nu niet gepresenteerd als ei van Columbus, maar hooguit als bescheiden ‘bijverdienste’ voor molens die toch al met subsidies in stand worden gehouden. Zie mijn andere bijdrage.

  • Andreas de Vos

    mogelijk ligt het antwoord in deze eerdere reactie van Hen Stemerdink:

    http://molen.startpagina.nl/prikbord/16336839/16341222/re-energie-opwekking-met-wind–en-watermolens#msg-16341222

    ??? Daar noemt hij gemiddeld 2,7kW als de molen gemiddeld 36 enden per minuut maakt. Wat op zich reeel lijkt.

    Groeten,

    Andreas de Vos

  • Andreas de Vos

    Lolke Rang Schreef:

    ——————————————————-

    > Allereerst, Andreas: volgens mij vergeet je dat

    > je, bij het berekenen van het jaarlijks rendement

    > op de investering, eerst nog de jaarlijkse

    > afschrijving op de installatie

    Dat klopt als een bus Lolke, daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden. Dan wordt mijn berekeningetje nog ongunstiger voor die opbrengst…

    > maar zou het niet prachtig

    > zijn als een molen nooit meer volledig loos hoefde

    > te draaien, maar buiten het plezier dat hij de

    > (vrijwillig) molenaars geeft in het bedienen van

    > een draaiende molen, en de burgers in het zien en

    > beleven ervan, ook nog altijd (hoe bescheiden dan

    > ook) nuttig en ‘rendabel’ bezig was?

    Zeker, prachtig. Gewoon altijd malen. Meel uit de meelbak, tarwe door de stenen, water dor de wachtdeur etc. Toppie!

    Groeten,

    Andreas de Vos

  • Lolke Rang

    Zeker, prachtig. Gewoon altijd malen. Meel uit de meelbak, tarwe door de stenen, water door de wachtdeur etc. Toppie!

    Natuurlijk. If only. Je weet net zo goed als ik dat dat in de praktijk helaas heel wat minder vaak haalbaar is dan we als molenliefhebbers wel zouden willen. Of een molen is door welke oorzaak dan ook permanent of tijdelijk niet meer bedrijfsvaardig; of een poldermolen heeft geen zinnige bemalingsfunctie meer; of een poldermolen mag om wat voor reden dan ook permanent of tijdelijk geen water uit de polder opmalen; of een korenmolen kan permanent of tijdelijk niet aan maalgoed of aan een vakbekwame korenmolenaar komen: er zijn zat oorzaken dat helaas erg veel molens in Nederland erg vaak alleen maar voor de prins en/of op de kale as malen.

    Natuurlijk is het uitoefenen van de oorspronkelijke functie altijd het na te streven hoogste doel, maar als dat om wat voor reden dan ook permanent of tijdelijk niet kan, lijkt deze oplossing me heel wat beter dan niets: de vrijwillig molenaar hoeft niet onbelast te draaien en kan dus normaal zeil voeren, hij heeft het gevoel via zijn hobby ook nog eens nuttig bezig te zijn omdat zijn molen echt iets ‘doet’, en heel misschien kan hij met deze bezigheid, eventueel naast en tegelijk met de oorspronkelijke functie zoals in Zwiep, een leuke bijverdienste voor de molen binnenhalen.

  • Andre Koopal

    Ik vrees eigenlijk een beetje de andere kant, het is duidelijk uit de cijfers, en ook logisch, dat de opbrengst minder is als er gemalen word. Hoe lang tot de eigenaar zegt ‘ga maar helemaal niet meer malen, dan is de opbrengst van de energieopwekking lager’. En dan laat je dus een stukje ambacht helemaal niet meer zien.

    Groetjes,

    André

  • Willem van Breenen

    Ik zie toch duidelijke aanpassingen aan de molen, die kunnen vast niet volledig restloos worden verwijderd aan het eind van de proef.

    Daarnaast heb ik altijd begrepen dat ook de moderne turbines, hoe technisch doorontwikkeld ook, vooral op subsidies draaien. Ik weet niet wat zo'n ding kost aan aanschaf en onderhoud, kan iemand mij daar wat over vertellen?

  • Lolke Rang

    De onrendabelheid van windturbines wordt weliswaar deels veroorzaakt door de relatief hoge aanschaf- en onderhoudskosten, maar vooral door het feit dat ze net zo ‘onbetrouwbaar’ zijn als de klassieke windmolens: als het niet of te hard waait produceren ze niets, als het niet hard genoeg waait te weinig. Er moet echter wel steeds hoe dan ook een bepaalde hoeveelheid electriciteit geproduceerd worden, dus is er bij windturbines altijd een even grote ‘backup’-capaciteit aan traditionele electriciteitscentrales nodig, die al naar gelang de behoefte aan- en uitgezet worden. Door de inefficiency van deze werkwijze kunnen windturbines alleen op subsidies draaien. Dit is echter aan de ‘gelovigen’ volstrekt niet duidelijk te maken.

  • Bart Hoofs

    Degene die dit is ook perfect zou kunnen vertellen is vrijwillig molenaar Wim Meerkerk uit Hoornaar. Bouwer en exploitant van diverse windturbines.

    Recent is er een nieuw project begonnen in de Alblasserwaard: http://www.hetkompashardinxveld-giessendam.nl/_incs/start_bouw_drie_windturbines_rand_giessenburg_33862608.html

  • Henk Stemerdink

    Beste Andreas,

    Ik was net zo lekker een antwoord voor jou aan het maken toen ik plots mijn rechtermuistoets aanraakte en alles verdween als sneeuw voor de zon.

    Als je googled op Dochteren en Lochem, dan kom je waarschijnlijk mijn ‘enigzins gedateerde’ website tegen. Als je daar een berichtje achterlaat (jouw e-mailadres wel invullen), dan zal ik je de basisberekeningen voor De Zwiepse Molen toesturen, waarbij de eerste pagina voor elke historische molen geldig is.

    Voordat er sprake was van de Nolet heb ik hier al berekeningen en specificaties voor aangemaakt bij het bedrijf waar ik toen werkte.

    Later zijn al onze voorwerkzaamheden door een ander bedrijf zgn. overgenomen en dat bedrijf heeft de molen ook uiteindelijk gebouwd.

    De Nolet draait, voor zover ik weet, vrijwel nooit, of heel sporadisch en er zit een 150 kW of 250 kW a-synchroon generator in, want in het verleden werd zoiets altijd op het maximaal te genereren vermogen bij gemiddeld 13 m/s wind (6 Beaufort) gebouwd (Traanroeier ook?). In ieder geval in De Zwiepse Molen is dit absoluut niet het geval, hier ben ik uitgegaan van de jaarlijkse gemiddelde windsnelheid teruggerekend naar wiekenkruishoogte (volgens de windkaart van Nederland op 10 m hoogte). Bij deze gemiddelde windsnelheid is er een elektrisch vermogen in de wieken aanwezig van ongeveer 9,9 kW, dus identiek aan een koppel stenen. Daarop is ook de grootte van de generator bepaald (10 kW bij 200 rpm met een generator rendement van 97 %).

    Groet,

    Henk Stemerdink

  • Johannes

    Hallo Gert en Henk,

    Als ik met de Hersteller stroom zou gaan opwekken, waarmee ik gemiddeld 1000 draaiuren per jaar draai en ongeveer 400.000 omwentelingen haal, dan leert het rekensommetje met 2,7 kw per 9 omwentelingen dat ik op jaarbasis 2000 kWh kan produceren als je dan kijkt met 18 uur per week (900 per jaar) vind ik 6000 kWh per jaar wel optimistisch, maar niet onmogelijk als je alles uit de molen in die tijd haalt, maar 2000 kWh wel realisties.

    benieuwd naar jullie reactie

    groet Johannes Kooistra