Energie opwekking met wind- en watermolens

  • Henk Stemerdink

    Beste Johannes,

    Met 400.000 omwentelingen van de molen bij 1000 draaiuren per jaar geeft een gemiddeld jaarlijks toerental van de molen van 26 enden/min.

    Volgens de generatorgegevens van Zwiep zou jij dan op jaarbasis 1750 kWh kunnen genereren.

  • Henk Stemerdink

    Beste Willem,

    Een moderne direct-drive windturbine kost ca. 1,5 miljoen euro per megawatt, dus een 6 MW turbine kost € 9.000.000,00 ex. btw, inclusief transformator.

    Voor de fundering moet je voor een 2 MW turbine rekenen op ca. € 300.000,00.

    Dan krijg je nog de kosten voor de infrastructuur en de vermogenskabel.

    Een direct-drive windturbine van Nederlands fabrikaat heeft als onderhoud een maal per jaar de vetvoorraden van de automatische lagersmering controleren en evt. bijvullen. Dan worden ook de meest gangbare functioneringen van de turbine gecontroleerd, totaal ben je hiervoor in de turbine ongeveer 1 à 1,5 dag mee druk.

    Er zijn al Nederlandse turbines ontwikkeld die energie opwekken voor de kWh prijs van grijze stroom. Deze hebben dan ook géén subsidie nodig.

  • Henk Stemerdink

    Beste Peter,

    Het is niet mijn molen maar de molen is van de Stichting Behoud Zwiepse Molen.

    Er is 1 hoofdmolenaar en een molenaar die soms op zondag aanwezig is als hij niet hoeft te werken, daarnaast zijn er nu 3 (2 mannen en een vrouw) in opleiding en zaterdag 2 februari heeft zich nog een vrouw aangemeld voor de opleiding tot vrijwillig molenaar, zij was een van de bezoekers die zaterdag.

    Ik ben nu, doordat ik eind 2011 met dit project ben begonnen, verknocht geraakt aan onze prachtige historische molens.

    De overbrenging in Zwiep van de wiekenas tot de koppel stenen:

    Kammen bovenwiel 61

    Kammen bonkelaar 34

    Kammen spoorwiel 87

    Kammen steenschijfloop 22

    (61/34) * (87/22) = 7,09

    Dus 80 enden/min is 20 x 7,09 = 141,8 rpm van de molensteen.

    De vlucht is 22,50 m

    Een fokwiek met remkleppen en een wiek Oud Hollands.

    De remkleppen zorgen er voor dat het toerental van de molen wordt begrensd op 70 enden/min.

  • Gert Klijnstra

    1000 draaiuren is al heel veel: gedeeld door 52 weken is dat 19,3 u per week!

  • ezwb

    Kijk, dat stelt me heel erg gerust Henk. Daar is dus over nagedacht. Ik zat al eens te denken aan een waterrem. Maar dit is praktischer.

    Volgt er dan ook een alarmering, zodat de molenaar de molen kan vangen en zeilvoering minderen? Want ik vermoed dat je die belastingsweerstanden geen uren achtereen kunt benutten met zo veel vermogen.

    Eric

  • Peter van Kuik

    Als de remkleppen bij 70 einden open gaan, dan zou de generator dan toch ook zijn max vermogen moeten geven en niet bij 86 enden? Ik heb het idee dat de opbrengst behoorlijk zou toenemen als je bij lagere toerentallen van het wiekenkruis al wat meer vermogen kan leveren. Wat gebeurt er trouwens als de molen toch harder gaat? Blijft dan het vermogen begrenst tot 10 KW of brand dan de generator door?

  • peter mans

    Beste Henk,

    In deze bijdrage van 6 feb 16:47 praat je wel over de windsnelheid maar je geeft niet de waarde van die snelheid die je hanteert. Hoeveel is de windsnelheid die je bedoelt ?

    Groet, peter

  • Henk Stemerdink

    In de besturingskast bevindt zich een potentiaalvrij relais contact voor (externe)melding van storingen. Hierop kan men naar eigen inzicht een alarmering op aansluiten.

    De belastingweerstanden mogen maximaal 2 minuten vol belast worden.

    Groet,

    Henk

  • TvdM

    Beste Lolke,

    Het lijkt of deze discussie geheel aan je voorbij is gegaan. Lees dit uiterst leerzame draadje toch 'n keer door. Zowat alle aspecten zijn aan de orde gekomen. Het nut van windturbines ligt absoluut veel genuanceerder dan jij doet geloven.

    TvdM

  • TvdM

    Beste Henk,

    Jammer dat de essentiële informatie zoals investeringskosten, onderhoudskosten, afschrijvingstermijn, terugverdientijd, subsidies en alle zaken die met rentabiliteit te maken hebben maar niet boven tafel komen. Zo blijft het maar gissen of zo´n installatie zin heeft. De geringe opbrengst over de eerste 30 zaterdagen stemt mij nogal pessimistisch. Natuurlijk is de techniek verbeterd en kan er tegenwoordig veel meer, maar toch,dat zou nu al in de opbrengst tot uiting moeten komen.

    Klassieke windmolens zijn prachtige, maar ook gewoonweg nutteloze dingen. Dat is hun charme en dat moet ook maar een beetje zo blijven. Heb je echt iets dat de klassieke windmolen een geheel nieuwe impuls geeft, dan is dat een andere zaak. Daar ben ik dan ook wel nieuwsgierig naar. Echter, eerdere pogingen om elektriciteit met klassieke windmolens op te wekken zijn allemaal misgelopen. Men spreekt van 'interessante mislukkingen'; Extra reden om nu dan met een ijzersterk (financieel) verhaal te komen. Maar dat is er nog niet. Helaas. En omdat de titel van dit draadje het ook over watermolens heeft: Daarvan draaien er in Nederland wél een aantal rendabel; een enkele al decennia lang.

    Nog ter vergelijking: Binnenkort wordt offshore een windturbine van 6000kW geplaatst. Zelfs als het je zou lukken om de Zwiepse molen 40 uren per week te laten draaien, dan nog heb je (natte vinger) zo'n 2500 Zwiepse molens nodig om die samen evenveel elektriciteit op te laten wekken als die ene nieuwe offshoreturbine van 6000kW… 2500 Zwiepse molens!

    TvdM