Energie opwekking met wind- en watermolens

  • peter mans

    En dan te bedenken dat ook die enorme offshore molen alleen maar op subsidie en niet op rendement draait.

    Overigens bewondering voor het werk en vernuft dat Henk Stemerding hier in de Zwiepse molen heeft gestopt.

  • Mike

    Rob Simons Schreef:

    ——————————————————-

    > toeren

    “omwentelingen Rob, ”toeren" is voor een motor.. ;-)

  • Henk Stemerdink

    Beste TvdM,

    Even een prijsvergelijk (pilotprijs € 22.000,00), exclusief btw:

    Kosten van deze 6MW offshore turbine 2,5 x de prijs per MW van een onshore is al € 22.500.000,00

    Kosten fundering geschat op € 2.000.000,00

    Kabeltje van turbine naar de kust, stel 3km uit de kust à € 10.000,00 p/m geeft € 30.000.000,00

    Plaatsingskosten (huren speciaalschepen), geschat op € 3.500.000,00

    Een zo'n 6MW turbine plaatsen, aansluiten en in bedrijfstellen kost dan al een lieve duit van € 58.000.000,00

    Vergelijkbaar met 40 uur per week draaien t.o.v. De Zwiepse molen met deze 6MW turbine, levert deze turbine per week (40 uur) ongeveer 60.000 kWh

    Maar ja, daar ga je geen 58 miljoen voor betalen.

    Dus ben je appels met peren aan het vergelijken.

    De Zwiepse molen kan en mag niet 24/7 draaien, bij 40 uur per week zou er tegen de 10.000 kWh per jaar opgewekt kunnen worden, dat zijn dus 312 Zwiepse molens en géén 2500.

    Groet,

    Henk Stemerdink

  • weddermarkemulder

    Interessant draadje dit,

    Mooi project, in de molenwereld is mij altijd verteld dat energieopwekking met een molen niet rendabel is. Met veranderende techniek, de frequntieregelaar met name is het dus wel mogelijk om enig rendement te behalen. De oude onderzoeken zijn niet meer te vergelijken met de huidige technologie.

    Ik vind dat men niet uit het oog mag verliezen dat molens meer en meer door het volk als geld verslinders worden gezien, en met de huidige bezuinigingen is het niet geheel ondenkbaar dat de politiek de geldkraan naar onze mooie hobby (en het beeld van Nederland) dicht gaat draaien.

    Ik vind het goed dat men kijkt naar alternatieve manieren om onze molens een functie te geven. Hoe reeel het is om middels deze techniek energie op te wekken zal blijken uit dit pilot project. Mocht het voor molens gunstig uitpakken (men kan zo zijn eigen subsidie bij elkaar draaien) dan hebben we als molenaars daar baat bij.

    Ik ben erg benieuwd en sta er positief tegenover! Een concept als dit afzeiken nog voor er resultaten over de lange termijn beschikbaar zijn is niet mijn ding.

  • weddermarkemulder

    Oeps mijn bericht hierboven zou hieronder moeten staan, misschien kan een van de moderatoteren het verplaatsen.

  • Lolke Rang

    Ik vind dat men niet uit het oog mag verliezen dat molens meer en meer door het volk als geld verslinders worden gezien

    Heb je enig concreet bewijs, of zelfs maar enige concrete aanwijzing, voor de juistheid van deze nogal boude bewering? Anders gesteld: is er ook maar enige werkelijke aanleiding om dit te beweren?

  • weddermarkemulder

    Lolke,

    Wanneer er geen aanleiding zou zijn zou ik een dergelijke opmerking zeker niet maken! Concreet bewijs heb ik niet, maar ik spreek heel veel mensen in een jaar en vroeg of laat komt mijn hobby ter sprake. Veel mensen vinden het prachtig, maar er zijn er ook een boel die een kanttekening plaatsen. D

    Misschien is het zinvol hier eens een objectief onderzoek naar te doen om cijfers te krijgen.

  • TvdM

    Misschien is het zinvol hier eens een objectief onderzoek naar te doen om cijfers te krijgen. En misschien is het zinvol om hier tot die tijd dan ook geen stellige uitlatingen over te doen, en eerst zo'n onderzoek af te wachten?

    Wanneer er geen aanleiding zou zijn zou ik een dergelijke opmerking zeker niet maken! Dat noemt men toch een cirkelredenering?

    Een cirkelredenering (ook wel aangeduid als “circulus in probando” of het Engelse “Begging the question” ) is een drogreden die volgt uit een manier van redeneren waarbij al als juist wordt aangenomen wat nog bewezen moet worden, of waarbij feiten gebruikt of aangehaald worden waarvan de spreker/schrijver verkeerdelijk veronderstelt dat ze al bestaan of verwezenlijkt zijn. Bron: Wikipedia.

    Voor het werk en het initiatief van Henk Stemerdink heb ik zeker bewondering. In 1982 verrichte ik een eerste studie voor elektriciteitsopwekking met een watermolen in de Geul in Limburg. De installatie werd in 1986 gerealiseerd en draait nog steeds. Uit dat project heb ik geleerd dat enthousiasme prima is, maar dat je toch vooral ook realistisch moet zijn.

    Een nieuw project als dit moet een positief kritisch onderzoek kunnen verdragen. Daar is iedereen bij gebaat. Jammer dat jij dat als ‘afzeiken’ uitlegt.

    TvdM