incidenten met molens

• molenvriend

Het valt mij op dat het aantal incidenten met molens aan het toenemen is. Of ik moet mij sterk vergissen.

Nu betreft het een schadegeval aan de Konijnenbelt in Ommen, maar nog niet zo lang geleden was het De Schoolmeester in Westzaan en verder ook de molen te 's-Gravenzande. In alle gevallen ontstond deze schade tijdens het in werking zijn. En ongevallen bij/met/op molens met ernstig letsel en zelfs dodelijke afloop hebben zich ook al meerdere malen voorgedaan.

Dit zou toch meer dan voldoende reden moeten zijn om de vraag te stellen of we wel door zouden moeten gaan met het regelmatig in werking stellen van onze monumentale molens. Deze vraag is naar mijn weten nog niet eerder gesteld. Hoeveel gewonden en doden moet er nog vallen en hoeveel molens moeten nog ernstige schade oplopen tijdens het in werking zijn om te besluiten “we stoppen ermee met het in werking stellen van molens”.

Het zal mij verbazen als er geen incidentenregistratielijst bestaat waar alles op vermeld staat m.b.t. monumentale molens. Dan zal vlot duidelijk worden of het inderdaad klopt dat het aantal ongelukken en schadegevallen met molens aan het toenemen is.

Daarnaast is het absoluut zinvol om de vraag te stellen hoe voorkomen we schade aan molens tijdens het in werking zijn. Momenteel is er wel ruime aandacht voor veiligheid m.b.t. bezoekers, maar is die er blijkbaar (nog) niet als het gaat om schade aan de molen zelf tijdens het in werking zijn.

Mijn voorstel is er eentje waar bijna niemand enthousiast van zal worden, maar dat wordt je ook niet als je alle incidenten op een overzicht hebt staan.

Dus stel ik voor om alle molens voorgoed stil te zetten. De Nationale Molendag zou dan de enige dag worden waarop molens in werking mogen zijn, maar geen bezoekers bij/in/op molens worden toegelaten. De Open Monumentendag gaat dan de enige dag worden dat molens opengesteld worden voor bezoekers, maar zijn niet in werking vanwege veiligheid.

• bderuiter

Goedendag Molenvriend.

Is het mischien ook niet handig om alle autos gereedschappen sportuitoefeningen en andere bezigheden waarbij ongelukken voorkomen gelijk ook maar in de ban doen?

Ongelukken met en op molens komen al net zo lang voor als er molens bestaan ,dus vroeger ook.

Er is dus niets nieuws onder de zon .

Wees blij dat de molens gedraaid worden ,want als ze niet draaien valt het draagvlak onder de bevolking weg om ze in stand te houden, en keer je terug naar begin 1900 toen de molens masaal werden gesloopt omdat er geen financieel draagvlak was om ze te onderhouden .

Nu is het wel zo dat de meeste molens niet meer particulier zijn maar van stichtingen en gemeentes, maar ook hier geld net als kerken en andere overheids gebouwen dat als de bestemming weg valt het voortbestaan een stuk moeilijker word.

En om er nu allerlei regelgeving en andere betutteling er op los te laten schaad alleen het vrijwilligerswerk wat met de beste bedoelingen gedaan word op onze molens.

Dat er op dit moment er links en rechts wat mis gaat is gewoon niet altijd te voorkomen ,het blijft mensenwerk.

Acepteer gewoon dat nu er meer molens draaien op een nivau die sins de jaren 30 niet meer is voorgekomen,dat er eens wat mis gaat.

En hou op met dat gespeculeer van wat er is misgegaan ,niemand van dit forum was erbij toen het ongeval gebeurde en dus heeft niemand recht van spreken en te oordelen, de vrijwilligers worden op deze manier alleen maar beschadigd en voor de rest niks wijzer van.

Begrijp ook dat molenaar een praktijk beroep is , en dat alle geleerde theorie lang niet altijd in de praktijk uitkomt, het is een vak dat je door ervaring in jaren de praktijk onder de knie krijgt.

En dan nog zijn materiaalpech verrassingen in weer en andere oorzaken ,gewoon niet te voorkomen.

Zelf draai ik al ruim 30 jaar op verschillende molens en vooral op molen de Star in Balkbrug, en is mij gelukkig nooit echt wat overkomen maar ook voor mij sluit dat niets uit.

Laat mensen in hun waarde en timmer niet alles dicht met regelgeving laat dat vingertje in je vuist en geniet er van dat molens weer gebruikt worden als molens,dat is waar ze voor gebouwd zijn .

Laat een Duitse molenaars wens hier in Nederland ook van kracht zijn Gluck zu.

Dat houd in hou een goede gezondheid , blijf bespaart van ongevallen en heb geluk met het zaken doen.

En daar draait alles om Gluck Zu

Groeten Bert de Ruiter

Molenaar Molen de Star balkbrug

• Leo Middelkoop

Het voorstel van Molenvriend (nou ja, vriend?) is opmerkelijk.

Ik doe een tegenvoorstel: alle auto's een rijverbod opleggen en dan zal het aantal verkeersongevallen en -slachtoffers inderdaad sterk afnemen.

Of: alle treinen stilzetten, dat scheelt een hoop ongevallen bij spoorwegovergangen (kunnen worden opgeheven), bovendien ook vertragingen en zwartrijders.

Groet,

Leo

• Piet Groot

Wie is deze anonieme “molenvriend” in werkelijkheid?

Piet

• vanbreenen

En toch zit er een goed verhaal in wat ‘molenvriend’ vertelt. Het ligt in de lijn van de Bazelmans-discussie. Waarom zou je naast persoonlijke en/of financiële risico's ook het historisch erfgoed aan onnodig gevaar blootstellen? De meeste molens hebben geen economische waarde in tegenstelling tot treinen en auto's. Ook historische auto's komen al rijdend het meest tot hun recht, maar dan riskeer je beschadigingen. Veel molenvrienden vinden de moeten-molens-malen-vraag al veel te ver gaan, stilstaan is natuurlijk vloeken in de kerk. Dat begrijp ik.

Ik zou ook graag de vergelijking willen maken met monumentale huizen, kastelen en boerderijen. Het blijven bewonen doet ook hier steeds meer afbreuk aan de monumentwaarde, los van het risico van bewoning; brand, verbouwingen. Ik ben benieuwd wat dat bijvoorbeeld in de binnenstad van Amsterdam zal betekenen. Een badkamer in een middeleeuwse woning slaat natuurlijk ook als een tang op een varken.

• Quistnix

Als we nu een grote stolp over iedere molen zetten weten we zeker dat wind en weer er geen vat op krijgen. Scheelt nog meer in onderhoud, en dan kunnen we het nog lokaal laten sneeuwen ook. Leuk voor de toeristen.

Ik denk niet dat de stelling van dhr/mevr Molenvriend op wat voor manier dan ook serieus kan worden opgevat. Ik houd het bij deze ene reactie en dat is al heel veel eer.

• Eric van den Bosch

Niet op reageren. Alleen als deze persoon bekend maakt wie hij/zij is.

• Oane Visser

Er mee eens dat op de meeste, zo niet alle, ongevallen met molens het spreekwoord “Waar gehakt wordt vallen spaanders” van toepassing is.

En… zodra de molens definitief stil gezet worden kunnen ze ook net zo goed afgebroken worden, anders verkommeren ze op den duur toch tot zodanige wrakken dat ze alleen nog goed genoeg zijn voor lui die aan het zien van iets dat op een molen schijnt te lijken genoeg hebben!

En ja, waarom hier anoniem iets plaatsen? Wees een kerel of vrouw en zet je naam er onder. Nu lijkt het bericht niet meer dan opruien tot doel te hebben.

Met groeten,

Oane Visser,

Molenaar Hantumer molen

• Arie Hoek

Deze discussie doet mij denken aan bepaalde lieden binnen het Molenplatform, onnodig om te zeggen dat ik mij bijzonder erger aan dit soort onzin.

Of bewoning van een molen en andere monumenten zonodig afbreuk doet aan het monument valt ernstig te betwijfelen, men kan alleen maar opereren binnen de regels van Monumentenzorg.

Die is dus uiteindelijk verantwoordelijk voor het resultaat en niet die bewoner.

Het woord handhaving is een ander iets, dat daar wel eens wat mis gaat zal ik zeker niet bestrijden, maar nogmaals, het is aan de wetgever om te handhaven.

Grappig dat het woord brand valt, ik refereer alleen maar even aan de Blokweersche wipmolen in Alblasserdam, die na vertrek van de laatste bewoner, ondanks onze waarschuwingen aan de toenmalige eigenaar binnen de kortste keren ten prooi viel aan brandstichting.

Ik refereer ook nog even aan mijn “eigen” molen in Kinderdijk, nu bijna 3 eeuwen in de familie, als ik niet beargumenteerd had waren er zonder pardon een aantal leuke kenmerken(o.a originele bedstedes) van deze molen tijdens restauratie verdwenen, ik wil er niet te diep op ingaan, maar de complimenten van de Rijksdienst zit goed in mijn geheugen.

Ook krijg ik zeer regelmatig te horen dat mijn molen “leeft” en verbazen mensen(o.a een TIMS excursie van een paar jaar geleden) zich dat alles(lees: geschiedenis) zo in mijn molen tastbaar is

In mijn beleving moet de geschiedenis doorlopen.

Kortom, het verbaast mij dat mensen zo kortzichtig door de bocht gaan.

De lijn opende met de stelling dat molen moeten stilstaan: dan zeg ik op mijn beurt, daar zijn ze niet voor gebouwd en wie dat niet gelooft, ga eens kijken bij mijn vrienden Michel Dellebeke (Biggekerke) Theo de Rooij (Schiedam) of Thijs van Hoof (Woudrichem)

Of ga eens op een regenachtige dag in Aarlanderveen kijken en praat dan nog eens.

Arie.

• bzinkweg@hotmail.com

Doodlopende weg: als dit voorstel wordt overgenomen zijn vanzelf alle incidenten met molens op Nationale Molendag die vervolgens ook verboden moet worden. Daarna zijn alle incidenten met molens als ze stilstaan: opruimen die oude meuk.