Vangkracht

  • Teun

    Beste Karel,

    Het is lastig om een juiste voorstelling van jouw experiment te maken. Maar die 22 kg, dat kan best aardig kloppen bij een niet al te grote molen! Kijk ook naar het begin van het filmpje, waar Mark den Boer redelijk eenvoudig het wiekenkruis tegen de draairichting in duwt. Ik snap dan ook niet dat bij jullie zelfs met 135 kg het wiekenkruis nog niet in beweging wil komen. Hebben jullie het experiment wel zonder pal, stut of kneppel uitgevoerd….?

    Zo´n discussie verzandt vrij snel als er dingen bij gehaald worden die er niet bij de horen. Wrijvvingscoefficient, de exponentiele macht, etc: Die zijn enkel van belang als je de molen vangt, maar je kan ze helemaal vergeten als het om het om het bepalen van de trekkracht van de vangbalk aan het sabelijzer gaat. Nogmaals: het is heel simpel:

    1. Duw of trek het wiekenkruis tegen de draairichting in en meet de kracht. (A)

    2. Laat iemand boven kijken. Het is voldoende wanneer de vangbalk een redelijk eind omhoog komt. Onthou de waarde die dan beneden gemeten wordt.

    3. Herhaal zomogelijk de meting een paar keer en neem de gemiddelde uitkomst. Dan wordt het resultaat nog beter.

    4. Het is niet nodig dat het bovenwiel blijft draaien. Wrijving speelt (daardoor) geen rol! Of het nou statische of dynamische wrijving is. Je moet enkel de vangbalk een redelijk eind omhoog laten komen.

    5. Bepaal zo nauwkeurig mogelijk de afstand van het duw / trekpunt tot het middelpunt van de bovenas. (B)

    6. Bepaal zo nauwkeurig mogelijk de afstand van de aanhechting van het sabelijzer aan het sabelstuk tot het middelpunt van de bovenas.(C)

    7. En dan heb je alles: De trekkracht (T) van de vangbalk aan het sabelijzer is: T = A x B / C

  • karel

    Dag Teun,

    Naar aanleiding van jouw felle reactie hebben we de proef nog een keer herhaald. Nu stond er een windje van 2Bft van achteren. Net als de eerste keer waren er geen belammeringen door pal en/of kneppel. Het resultaat is identiek. Het lukt niet - gelukkig maar - om het gevlucht achteruit door de vang te duwen of te trekken. 

    Is deze vang nou zo goed, of is jouw vang nou zo slecht ?

  • Teun

    Beste Karel,

    Excuus als mijn reactie ´fel´ overkwam. Ik wilde enkel benadrukken dat “wrijvvingscoefficient” en “exponentiele macht” alleen bij het vangen in de normale draairichting van belang zijn. Niet bij het bepalen van de trekkracht van de vangbalk aan het sabelijzer.

    Het blijft voor mij een spannend raadsel waarom in het filmpje de Passiebloem en ook bij mijn molen het goed te doen was om met een kracht van enkele tientallen kilo´s het gevlucht achteruit te laten draaien/duwen. Maar dat bij jullie met 135kg het gevlucht zelfs nog niet in beweging komt…??? Echt een spannend raadsel! Kan je misschien aangeven bij welke molen jullie de proef gedaan hebben? Kan je misschien nog verduidelijken hoe jullie dat nou priecies met die roeketting deden?

    Ik hoop dat het filmpje ook duidelijk maakt dat bij onverhoopt achteruit draaien van het gevlucht, dat er dan als eerste brand bij het sabelstuk en kopstuk onstaat, en dat je daar als eerste moet blussen / controleren.

  • karel

    Môge Teun,

    Malle Molen te Gouda. Kom langs en/of bel me even op 0653 130068.

  • Teun

    Beste Karel,

    Een bezoekje aan de Malle Molen in Gouda betekent voor mij vanuit Spanje een tripje van 2000 km…. Helaas….

    Wel wil ik graag een oproep doen aan iedere lezer om te proberen om bij windstilte het gevlucht tegen de draairichting in te duwen- Met de vang erop, maar zonder pal, kneppel of stut. Lukt dat?

    Dank!

  • Teun

    Beste Karel,

    Een bezoekje aan de Malle Molen in Gouda betekent voor mij vanuit Spanje een tripje van 2000 km…. Helaas….

    Wel wil ik graag een oproep doen aan iedere lezer om te proberen om bij windstilte het gevlucht tegen de draairichting in te duwen- Met de vang erop, maar zonder pal, kneppel of stut. Lukt dat?

    Dank!

  • Mike

    Teun

    Beste Karel,

    Een bezoekje aan de Malle Molen in Gouda betekent voor mij vanuit Spanje een tripje van 2000 km…. Helaas….

    Wel wil ik graag een oproep doen aan iedere lezer om te proberen om bij windstilte het gevlucht tegen de draairichting in te duwen- Met de vang erop, maar zonder pal, kneppel of stut. Lukt dat?

    Dank!

     

    Vandaag aan het einde van de dag een keer geprobeerd: twee man volle macht en dat boucheert helemaal niets… (overigens gelukkig maar denk ik dan zo, want 22kg om achteruit door de vang te lopen lijkt mij toch érg weinig!)

  • André

    Tegen de draairichting in duwen is iets dat ik ook wel eens demonstreer, en is met weinig wind prima te doen. Heel leerzaam om dat eens te doen terwijl een leerling in de kap kijkt wat er gebeurd.

    Groetjes,

    André Koopal

  • Teun

    Het kan dus wel, dat tegen de draairichting induwen. Tussenstand: 3 wél, 2 niét……Blijf duwen. Waar dat verschil in zit is me echt nog een raadsel.

  • karel

    Hé, zijn het soms oliemolens die met dit probleem kampen ?