Vangkracht

  • Mike

    karel

    Hé, zijn het soms oliemolens die met dit probleem kampen ?

    Dus misschien zijn we beter af met wat méér info..:-)

    Artemeersmolen, Poeke

    korenmolen, vroeger eveneens oliemolen

    ijzeren plaatvang (vroeger mét houten beleg), 23m. vlucht

  • Nicole

    Het Pink heeft een stutvang en De Passiebloem meen ik ook.

  • Teun

    De Passiebloem is een van de 4 Nederlandse molens met een Vlaamse vang, gecombineerd met een stut.

    Ik kan niks bedenken waarom het type vang zou uitmaken als je volgens de methode van het filmpje de trekkracht aan het het sabelijer meet. De wiek met het bovenwiel vormen samen gewoon een koevoet.

  • Nicole

    Dag Teun,

    Een theoretisch antwoord is ; de vangomtrek is kleiner bij een stutvang. Bij een combivang maakt het niet uit, tenzij de stut niet goed is afgesteld. Een praktisch antwoord is ; zijn er andere “stutvang”-molens die je door de vang kunt drukken ? Wordt vervolgd.

  • Teun

    Niet altijd is de vangomtrek bij een stutvang kleiner. Vaak zelfs groter. Kijk maar naar de Beemstermolens met stutvang en enorme bovenwielen. Een stutvang omsluit het bovenwiel minder, wat je compenseert door een groter bovenwiel te nemen.

    Bij het achteruit draaien maakt het niet uit of je een stutvang, of Vlaamse vang hebt. In beide gevallen komt de rijklamp op de rust, die bij beide vangtypen op dezelfde plek zit. De rest van de vang doet dan niet mee, of het nou stutvang of Vlaamse vang is. Wordt vervolgd….

  • Mike

    Nicole

    Dag Teun,

    Een theoretisch antwoord is ; de vangomtrek is kleiner bij een stutvang. 

    Bij een zetelkruier ligt de vang boven de voeghouten, dus dan zou dit gelijk lopen met een stutvang qua vangomtrek..

  • Teun

    Mike

    Bij een zetelkruier ligt de vang boven de voeghouten, dus dan zou dit gelijk lopen met een stutvang qua vangomtrek..

     

    Beste Mike,

    Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Kan je dit nog wat toelichten?

  • Mike

    Teun
    Mike

    Bij een zetelkruier ligt de vang boven de voeghouten, dus dan zou dit gelijk lopen met een stutvang qua vangomtrek..

     

    Beste Mike,

    Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Kan je dit nog wat toelichten?

     

    Bij een ‘normale’ bovenkruier ligt de vangbalk ‘ongeveer’ boven de vloer van de kapzolder (dus onder de voeghouten). Omdat er bij een zetelkruier boven de kapzolder geen plaats is (of toch nauwelijks) omdat de berriebalken van de valse- en werkelijke zetel daar liggen ligt de vangbalk in de kap zelf, dus boven de voeghouten.

    Bij zowel de eerste als tweede zit de vang (aan het begin) vast aan het rechter voeghout. Echter loopt ze bij een zetelkruier véél minder ver door omdat dit niet kan. Is de vangomtrek in de normale situatie (ik schat) een 85% omsluiting, dan zit je hier aan 70-75% .

  • Fietsende

    Nicole

    Dag Teun,

    Een theoretisch antwoord is ; de vangomtrek is kleiner bij een stutvang. Bij een combivang maakt het niet uit, tenzij de stut niet goed is afgesteld. Een praktisch antwoord is ; zijn er andere “stutvang”-molens die je door de vang kunt drukken ? Wordt vervolgd.

    De Zwaluw in Hoogeveen – in 1983 mijn examenmolen – heeft een stutvang om een vrij groot bovenwiel, de vlucht is 24,60 m.

    =12pt

  • Teun

    Trekkracht van de vangbalk aan het sabelijzer

    De reacties op dit draadje hebben veel interessante informatie opgeleverd. Het is wonderlijk dat de methode met het achteruitduwen van het gevlucht zo´n verschillende resultaten oplevert. Bij enkele molens duw je het gevlucht vrij gemakkelijk tegen de draairichting in. Een stevig persoon zal zo´n 50 kg kunnen duwen. Maar bij een andere molen is zelfs 135 kg nog niet genoeg! Terwijl volgens de berekeningsmethode van Jan den Besten 22 kg genoeg zou moeten zijn…. Wonderlijk!

    Als het (onderstaande) filmpje niet zou kloppen, dan pas ik het natuurlijk aan. Maar het zou nu zeer behulpzaam zijn om van nog veel meer molenaars te vernemen of het bij hun het wél lukt om het gevlucht achteruit te duwen.  

    1. Kan je, door te duwen, het uiteinde van de vangbalk wel zo´n 10 cm omhoog laten komen?

    2. Kan je, door te blijven duwen, het gevlucht zelfs echt een eind achteruit laten draaien?

    Als je de kilo´s kan meten is helemaal mooin meegnemen, maar antwoorden op bovenstaande 2 vragen helpen al een heleboel.

    Bij voorbaat dank.