Schrikken - of niet?

  • Henk Klöpping

    Molenvrienden..

    iemand wees me er op dat op Facebook een aardig plaatje te zien was van een jongedame (ik schat 10-12 jaar) die zonder valbeveiliging het gevlucht inklom.  De trotse schrijver zag in deze meid al een molenaar. En ja, wat moet je nou.. alweer schrikken - of niet?

    Ik schrik er toch weer van.  Waarom laat een molenaar zoiets toe, vraag ik me af? Als zo'n meisje uit het gevlucht valt is dat verschrikkelijk. Ik meen dat mensen onder de 14 hoe dan ook niet in een gevlucht zouden moeten klimmen, te gevaarlijk. Het meisje was er ook niet echt op gekleed, ze staat in een fleurig rokje in het gevlucht en kan dus makkelijk ergens achter blijven haken. De hoogte valt op zich nog wel mee, tot ongeveer de eerste klamp, dus zeg maar een meter of 3-4, je kunt verdedigen dat dat ongeveer net zo gevaarlijk is als het klimmen in een wandrek tijdens de gym. Maar ja, dan zijn ze er op gekleed, liggen er vaak matten of kussens onder en - een wandrek staat meestal ook niet op een meter of 10 hoogte (het was een stellingmolen).  En verder weet ik niet hoe ver dat wichie door is geklommen, als het nog hoger ging vind ik het al helemaal niet kunnen.

    Wat is jullie mening?

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Bjorn

    Beste henk, 

    ik weet niet wat de weersomstandigheden waren maar als (???) de molenaar erbij was (op stelling bij de roed) dan is er toch niks a/d hand?

  • Piet

    Jongeren van nu kennen de gevaren van windmolens niet, toen ik ruim 50 jaar geleden veel op het Rode Hert in Oudorp kwam om van Arie Berkhout het malen te leren; werd ik door mijn oudoom Siem Bos gewaarschuwd :

    HIJ WERKTE ALS LEERLING MOLENMAKER BIJ MOLENMAKERIJ VREDENDUIN IN ZAANDIJK EN WERD NAAR DE PELMOLEN DE WITTE KLOK GESTUURD OM DE RESTEN VAN DE PELJONGEN, DIE DOOR HET BOVENWIEL WAS GEGREPEN OP TE RUIMEN EN DE KAP SCHOON TE MAKEN.

    DE OVERIGE MOLENAARS OP DE WITTE KLOK WAREN NIET BIJ MACHTE OM DIT TE DOEN.

    De Witte Klok is verplaatst naar Oudorp en heet nu Het Rode Hert……..

    Oom Siem had eerder nooit iets willen vertellen over deze traumatische ervaring, maar wilde mij toen waarschuwen.

    Deze waarschuwing heb ik ter harte genomen.

    De waarschuwing was bij mij overgekomen, maar wie waarschuwt nu de huidige generatie molenaars?

    MOLENS BLIJVEN PRACHTIGE, MAAR GEVAARLIJKE OBJECTEN.

  • Fietsende

    ….je kunt verdedigen dat dat ongeveer net zo gevaarlijk is als het klimmen in een wandrek tijdens de gym. Maar ja, dan zijn ze er op gekleed, liggen er vaak matten of kussens onder….

     

    Hallo Henk Klöpping, tijdens mijn schooljaren (1954-1969) in Amsterdam lag er nooit een mat of andere zachte bescherming onder de klimrekken in het gymlokaal. De vloer bestond uit chocoladebruine linoleum. Wij liepen op blote voeten rond, want sportschoenen was in die tijd een luxe. Voor zover ik me nog kan herinneren had er maar één meisje bij de val uit dat klimrek haar arm gebroken en nog wel mijn klasgenote met wie ik nog steeds contact heb. Zij ging naar het ziekenhuis in Haarlem en de volgende dag praatten wij er niet over.

    De gymleraar was een boom van een kerel die kon schreeuwen en zijn hoofd had krachtige kaken alsof hij grind aan het vermalen was. En straffen kon hij nogal met schoppen van handen, want hij duldde geen tegenspraak. Zijn naam is jullie nog altijd heel bekend: Rinus Michels, de latere Ajax-trainer en coach van FC Barcelona. Hij vertrok in 1964 van onze school. Ik denk nog altijd aan hem.

    Het schoolgebouw uit 1894 bestaat nog steeds, maar nu als kunstacademie van de universiteit van Amsterdam. Het platte dak boven de zwarte muur links is van het gymlokaal. Zie hier: https://www.google.nl/maps/@52.3663208,4.9063673,3a,75y,236.55h,90.65t/data=!3m6!1e1!3m4!1s282rwfF2nRacASrmTUmOmQ!2e0!7i13312!8i6656 

    Post was bewerkt op 11-10-2018 22:23 door Fietsende

  • Lolke

    Martin, ik heb het al eens eerder geschreven: een link als die jij geeft naar Google Streetview, met apestaartjes, komma's en uitroeptekens erin, werkt niet bij aanklikken doordat die bijzondere tekens dan ‘vertaald’ worden naar hun respectievelijke tweeletter/cijferige hexadecimale ASCII-codes voorafgegaan door een procentteken. De enige manier om vanuit het forum op het aangegeven webadres te komen is de link ALS TEKST te kopiëren en vervolgens in de adresbalk van een nieuw tabblad of venster te plakken.

    Post was bewerkt op 11-10-2018 23:41 door Lolke

  • Lolke

    @Henk en @Piet: je kunt er natuurlijk over discussiëren of een situatie zoals Henk die beschrijft wenselijk is, maar laten we de verhoudingen niet uit het oog verliezen: de gevaren van een (met zekerheid) stilstaande molen zijn werkelijk in de verste verte niet te vergelijken met de gevaren van een draaiende molen!

  • Fietsende

    Lolke

    Martin, ik heb het al eens eerder geschreven: een link als die jij geeft naar Google Streetview, met apestaartjes, komma's en uitroeptekens erin, werkt niet bij aanklikken doordat die bijzondere tekens dan ‘vertaald’ worden naar hun respectievelijke tweeletter/cijferige hexadecimale ASCII-codes voorafgegaan door een procentteken. De enige manier om vanuit het forum op het aangegeven webadres te komen is de link ALS TEKST te kopiëren en vervolgens in de adresbalk van een nieuw tabblad of venster te plakken.

    Is mij te ingewikkeld. Begrijp er niets van. Op andere fora lukt het wel altijd. Typ maar gewoon het adres Hortusplantsoen 2 Amsterdam op Google streetview. Het is dat gebouw met het wolfsdak boven de ingangsdeur en de zwarte muur aan de linkerkant. Het ernaast gelegen gebouw met de rode en gele stenen was de huishoudschool. Het kleine jongetje links ben ik zelf.

    =12pt

  • Teun

    Lolke

    @Henk en @Piet: je kunt er natuurlijk over discussiëren of een situatie zoals Henk die beschrijft wenselijk is, maar laten we de verhoudingen niet uit het oog verliezen: de gevaren van een (met zekerheid) stilstaande molen zijn werkelijk in de verste verte niet te vergelijken met de gevaren van een draaiende molen!

    Beste Lolke,

    Bij veiligheid gaat het er om dat iedereen continu en intuitief beseft dat je bepaalde dingen niet moet doen! Ik kreeg mijn beste veiligheidsles bij mijn eerste baan: de bouw van een raffinaderij in Rotterdam. Daar werkten op het hoogtepunt 8000 mensen. Je liep op het enorme bouwterrein absoluut niet sneller dan stapvoets naar je werkplek. Liep je toch sneller en werd je betrapt, da kon je je pasje inleveren en vertrekken. Niet meer terugkomen. Een enkeling verloor zo zelfs zijn baan.

    Ook hier kan je denken: in een drafje lopen: welk gevaar schuilt daar nou in? Maar er zat een visie achter! Je werd iedere dag getraind dat je nooit, en dus ook niet bij een ontruimingsalarm, met 8000 mensen zou gaan rennen. Want dan vallen er doden doordat men mekaar plat loopt. En er zat nog een tweede les in: iedere dag werd je op weg naar je werkplek door die ‘niet méér dan stapvoets eis’ steeds weer alert gemaakt dat je dingen niet ‘effe snel’ moet doen. Dat werd er met die ochtendwandeling iédere ochtend ingepomt….! Want bij dat ‘effe snel’, daar vallen juist vooral de doden…

    Lolke, waarom zou je er uberhaupt over willen discussieren of dat meisje in die wieken moet? Een molen is geen speelgoed, maar een heel gevaarlijke machine! Wegwezen! Met een oorvijg wegsturen! Denk bijvoorbeeld aan het risico van copieergedrag: dat als jij de vang licht, er een ander kind in de wieken zit? Want ‘die ander’, die mocht dat toch ook….?

    Post was bewerkt op 13-10-2018 16:59 door Teun

  • Piet

    Teun, JIJ hebt begrepen wat veiligheid inhoudt, Lolke helaas niet.

    In de begintijd van het Gilde draaiden in Nederland zo'n 350 molens, er zijn jaren geweest dat we elk jaar een dode hadden te betreuren.

    Piet

  • Lolke

    Beste Piet, ik wilde eigenlijk deze discussie verder laten voor wat hij is, maar na jouw tamelijk denigrerende opmerking aan mijn adres MOET ik wel reageren.

    Wat ik wilde betogen was dit: als je de veiligheid in en om molens WERKELIJK wil vergroten, is het absoluut essentieel dat je beseft waar de prioriteiten en de echt grote gevaren liggen en waar je aandacht, en je instructies richting het publiek, primair naar uit moet gaan. Je bevordert de veiligheid echt niet door op alle slakken bergen zout te gaan leggen en door ijzerenheinig net te doen alsof zaken als ‘drie meter in de wiek van een stilstaande molen klimmen’ net zo levensgevaarlijk zijn als zaken als ‘op de stelling voor een draaiend kruis gaan staan om een leuke selfie te maken’, ofwel door ijzerenheinig net te doen alsof een stilstaande molen net zo levensgevaarlijk is als een draaiende. Het gevolg daarvan is namelijk dat het niet tot je publiek doordringt hoe levensgevaarlijk een draaiende molen werkelijk is, juist doordat ze dan gaan denken dat er in principe geen verschil is met een stilstaande.

    Nogmaals, je kunt er over discussiëren of dat in de wieken van een stilstaande molen klimmen wenselijk is (ook naar mijn mening dus niet), maar het is werkelijk te gek voor woorden om dat op één lijn te gaan stellen met iets als een door een draaiend bovenwiel vermorzelde molenaar! Alle doden waar Piet het over heeft, vielen dan ook in en door DRAAIENDE molens. En misschien ook wel deels door die (bewust of onbewust gekoesterde) misvatting dat een draaiende molen in principe even (on)gevaarlijk is als een stilstaande en dus vergeleken daarmee geen extra, laat staan extreme alertheid vraagt.

    En Teun, ten overvloede opgemerkt: als je de vang licht op een moment dat de mogelijkheid bestaat dat er iemand in de wiek zit die jij dus niet gezien hebt, ligt de fout, net als destijds in Hoonhorst, toch echt hoofdzakelijk bij jou!