Collega molenaar en assistent instructeur Lex van der Gaag heeft geen account hier en wil dat eigenlijk ook niet. Maar in dit specifieke geval wilde hij toch zijn mening geven. Daarom vroeg hij mij dit te plaatsen. Bij deze.
Als aspirant-instructiemolenaar lees ik met belangstelling de diverse meningen over veiligheid en of een draaiende molen minder veilig, lees levensgevaarlijk, zou zijn ten opzichte van een stilstaande molen. Ik verbaas mij steeds weer over de polemieken. Iedereen die met molens te maken heeft lijkt er een eigen mening op na te houden en verdedigt deze mening vervolgens alsof die heilig is. De loopgra ven worden betrokken en begrip voor elkaar lijkt te zijn verdwenen. Molenaars staan overigens bekend als een beetje eigenwijs en soms ook wat eigengereid en daar is niets mis mee.
Het volgende moet mij van het hart: Draaiende molens zijn gevaarlijk, heel gevaarlijk. Het zijn oude machines en destijds gebouwd zonder enige veiligheidsvoorzieningen. Als ik bezoekers op de molen heb vraag ik vaak of ze de rode noodstopknop hebben gezien. Verbazing alom en er zijn er zelfs die op zoek gaan naar die knop, om ze vervolgens te vertellen dat molens heel gemakkelijk aan het draaien te krijgen zijn maar veel lastiger te stoppen. Ik laat zien waarom er sommige gebieden in de molen en op de stelling niet toegankelijk zijn als de molen draait (ook voor mij niet) en ik vraag mij af waarom men elkaar op dit molenforum steeds over standaardveiligheidsregels zo in de haren vliegt.
Gevlucht afzetten met netten of hekken, waarop een afbeelding is vastgemaakt van een draaiend gevlucht en een poppetje die een klap van de molen krijgt. Hoeft verder geen uitleg en is duidelijk, zelfs internationaal. Chinezen en.Aboriginals snappen het, ook zonder tekst. Stellingdeur aan de gevluchtzijde afgesloten houden (uiteraard geldt dit ook voor grondzeilers en beltmolens).
Trappen beklimmen en afdalen met de neus naar de trap. Er is een afbeelding voor met een rood poppetje met kruis erdoor (fout) en een groen poppetje (Goed). Volgens mij ook geen verdere uitleg nodig en ook dit is internationaal duidelijk. Trapleuningen die vlak boven de trapbomen zijn aangebracht werken dit veilig afdalen overigens in de hand. Zou dus een standaard kunnen of moeten worden.
De zolders met draaiende wielen ontoegankelijk maken tijdens het draaien door de trap ernaar-toe onbeklimbaar te maken d.m.v. een plank of, zoals bij mij kan, de complete trap weghalen.
Als bezoekers in de kap willen kijken zijn mijn handelingen als volgt:
Molen stilzetten (logisch) en roeketting erop.
Trap naar de bovenliggende zolders terugplaatsen en als eerste!! naar boven in de kap en de lekenketting plaatsen. De bezoekers waarschuwen voor AU-balken en dat er gesmeerd is, dus kans op vlekken in de kleding.
De bezoekers uitleg geven in de kap.
Na uitleg iedereen weer naar beneden laten gaan, de lekenketting verwijderen als iedereen op de maalzolder is aangekomen en dan zelf naar de maalzolder gaan waarna ik de trap weer verwijder.
Roeketting lossen en de molen weer aan zetten. Voorkom op alle mogelijke manieren dat de jouw toevertrouwde molen een pretpark wordt.
Ik probeer dit ook bij mijn molenaars in opleiding in het DNA te krijgen. Veiligheid voor alles en als je het niet vertrouwt dan niet gaan draaien of de molen stilzetten.
Met vriendelijke groet en hopend op een beter begrip voor elkaar,
Lex van der Gaag, molenaar op de Windlust Overschild.
Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren