Schrikken - of niet?

  • Teun

    “Maar in het verkeer op straat is het natuurlijk veel erger”

    Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht, fietser. Het is niet juist maar ook heel gevaarlijk wat je beweert. Aan het verkeer nemen dagelijks miljoenen mensen deel. IN VERHOUDING vallen er in molenwereld véél meer doden dan in het verkeer. Op basis van gewerkt uur / gereden uur kwam ik er na wat rekenen op uit dat de molenwereld 17 keer slechter presteert….

    Post was bewerkt op 15-10-2018 10:37 door Teun

  • Piet

    Het molenaarswerk kan je beter vergelijken met parachutespringen. Misschien wel met springen met een originele parachute uit het begin van de vorige eeuw……..

  • Henk Klöpping

    Fietsende

    Maar in het verkeer op straat is het natuurlijk veel erger.

     

    Hoi, Martin - nou, nee, eigenlijk, zoals hierboven ook al uitgelegd.

    Aardig is dat juist het verkeer een goede les leert wat je kunt doen om zaken veiliger te maken. Jij en ik zijn oud genoeg om de tijd nog te kennen dat je zonder helm en rijbewijs op de (vrijwel altijd opgevoerde) brommer mocht rijden, er geen APK was en je dus auto's  had waar je door de bodem naar binnen kon kijken, dat bij een botsing de inzittenden als projectielen door de auto vlogen - geen gordels, al helemaal niet op de achterbank - waarbij mama dan haar kindje dat ze op de arm had plette tussen zichzelf en het dashboard. Ook alcoholgebruik in het verkeer was veel gangbaarder in de “goede” oude tijd.

    De grafiek hierboven spreekt boekdelen. Merk op dat er in 1971 een forse daling inzette en dat is “toevallig” het jaar dat de autogordel werd ingevoerd voor nieuwe auto's. Andere zaken die zeker hielpen waren de APK (1985), de vaak vervloekte maar wel effectieve rotondes, de navigatiesystemen en de veel veiliger auto's. Daardoor is ondanks een fors gestegen weggebruik de hoeveelheid dodelijke ongevallen met 84 procent afgenomen sinds begin jaren 70.

    Voor molen staan we nog maar aan het begin: de valbescherming leren kennen is vergelijkbaar met de gordel. En net als bij de gordel zijn er altijd testosteron gedreven alpha-apen die het stoer vinden om stunts met molens uit te halen. Daar is geen zalf aan te strijken. Maar “gelukkig” zijn de meeste molenaars gewoon onnadenkend. En daar zou een periodieke herhalingstraining “veiligheid op de molen” kunnen helpen.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Mike

    “ Als ik bezoekers op de molen heb vraag ik vaak of ze de rode noodstopknop hebben gezien”

    Ze zijn hier vaak zélf erg snel met de vraag “hoe zet je een molen aan?” (want op open dagen staat ze hier altijd stil).

    “Wel, dat is die ketting die je buiten ziet hangen als je door het raam kijkt.. Als je dus ergens tussen zit ben je rijkelijk te laat”

    Voor de rest: een molen is een fabriek. Laten we het daar maar over eens zijn. ;-)

  • Teun

    Henk Klöpping

    Voor molen staan we nog maar aan het begin: de valbescherming leren kennen is vergelijkbaar met de gordel. En net als bij de gordel zijn er altijd testosteron gedreven alpha-apen die het stoer vinden om stunts met molens uit te halen. Daar is geen zalf aan te strijken. Maar “gelukkig” zijn de meeste molenaars gewoon onnadenkend. En daar zou een periodieke herhalingstraining “veiligheid op de molen” kunnen helpen.

     

    En hoor jij zelf ook tot die groep van alpha-apen, Henk? Of zijn dat anderen? Je raakt hier een van de pijnpunten van het veiligheidsbeleid. Ooit werd je als molenaar aangespoord om elkaar op (wan)gedrag aan te spreken. Maar als we nou stuk voor stuk allemaal vinden dat wij alwetend zijn, dan is er niemand meer over die we z´n kop kunnen geven…. "Many chiefs, no Indians", is dat de molenwereld?

  • Henk Klöpping

    Teun

    En hoor jij zelf ook tot die groep van alpha-apen, Henk?

     

    Nee, Teun, daar hoor ik niet bij :D

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Teun

    Leuke reactie, Henk. Ik hoor daar trouwens ook niet bij;)  Maar voor mij blijft de kernvraag of je initiatieven als “herhalingstraining” iets bereikt. Misschien maak je de situatie wel slechter. Naar mijn overtuiging lijdt de molenwereld aan een overmaat aan veiligheidsregels en veiligheidsinstructies. Het behalen van het getuigschrift geeft aan dat je in staat bent zelfstandig en veilig een molen te laten draaien. Maar in de molenwereld blijft het ook daarna instructies regenen. Ik heb het beeld voor me, dat je je autorijbewijs behaald hebt, maar dat je instructeur de rest van je leven naast je blijft zitten en commentaar en instructies blijft geven. Ja, dan leer je het nooit zelf! “Treat me like an idiot, and I will behave like an idiot”: die gedachtengang… Veiligheid in de molen is op zich niet eens zo ingewikkeld, maar je moet het wel DOEN. Het gaat volgens mij niet om kennis, maar om motivatie. Ga je over een bepaalde grens, dan daalt bij iedere nieuwe instructie de motivatie: Ofwel, de Regelparadox….

  • Henk Klöpping

    Teun

    Leuke reactie, Henk.

     

    Nou ja, je speelde die bal zo duidelijk voor het doel dat ik wel in MOEST koppen :D

    Je schreef ook "Het behalen van het getuigschrift geeft aan dat je in staat bent zelfstandig en veilig een molen te laten draaien " - dat ben ik niet met je eens, anders hadden we niet (nog steeds) relatief veel ongelukken in de molenwereld.

    Je refereert ook nog aan het rijbewijs - wel, als je heel gevaarlijk rijdt in de ogen van een agent dan nemen ze je rijbewijs in. Dat hebben we in de molenwereld alvast niet. En soms wordt je ook nog eens op herhalingscursus gestuurd (de EMG) - en die cursus mag je dan ook nog eens zelf betalen. Dat hebben we ook al niet. Sterker nog: we hebben niet eens agenten, we zijn in feite een anarchie waarin ieder geacht wordt de regels te kennen en als vanzelfsprekend te volgen.  Maar dat doen ze dus niet, zie de threads hier met “geschrokken” kopjes. Dat kan aan 2 dingen liggen: ze kennen de regels (niet) meer of ze zijn het besef dat het gevaarlijk is (tijdelijk even) kwijt.

    Omdat we geen handhavers hebben rond molens moeten we het zelf regelen. En beide oorzaken van onveilig gedrag - niet meer weten of onnadenkendheid - kun je deels oplossen met herhalingstrainingen. En verder veel aandacht aan blijven besteden op vergaderingen, bijeenkomsten etc.

    Je schreef: "Veiligheid in de molen is op zich niet eens zo ingewikkeld, maar je moet het wel DOEN. Het gaat volgens mij niet om kennis, maar om motivatie."  - ik denk dat motivatie zonder kennis gelijk staat aan wind zonder gevlucht. Wil je iets bereiken moet je aan beide werken.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Teun

    Henk Klöpping

    ik denk dat motivatie zonder kennis gelijk staat aan wind zonder gevlucht. Wil je iets bereiken moet je aan beide werken.

     

    "Zonder kennis?" Je maakt het wel erg zwart-wit. Ik geloof in het diagram hierboven van de veiligheids-paradox. Met veel te veel instructies stompen mensen af en veroorzaak je -onbedoeld- méér ongevallen. De molenwereld produceert veel papier, veel instructies, maar ik zie geen visie.

    Ik sluit mijn bijdrage aan dit draadje af met een gedeelte uit de 4&5 mei lezing van de filosofe Stine Jensen. De kern van haar betoog: zou het misschien effectiever zijn om mensen inplaats van instructies juist vertrouwen en zelfstandigheid te geven? Zou dat niet beter werken?

    =12.0pt(–) Je bent als mens absoluut vrij. Maar deze vrijheid voelt toch ook zwaar. Want het betekent dat je door en door verantwoordelijk bent. In mijn opvoeding ging dat zo: als ik een feestje had, dan vroeg ik aan mijn ouders: ‘Hoe laat moet ik thuis zijn?’ De meeste schoolvrienden moesten om elf uur ’s avonds thuis zijn, anders volgde er straf. Ik kreeg echter als antwoord: ‘Hoe laat jij thuis moet zijn? Dat weet jij heel goed zelf.’ En dat klopte wel: ik wist het heel goed zelf. Het mooie aan deze absolute vrijheid vond ik het volledige vertrouwen dat ik kreeg. Er was niets of niemand die oplegde wat de juiste keuze was. Maar ik bungelde wel telkens boven die afgrond (–). Die afgrond waarboven ik ook vrij was om het verschrikkelijke te kiezen.

     

  • Henk Klöpping

    Teun

    Ik geloof in het diagram hierboven van de veiligheids-paradox. Met veel te veel instructies stompen mensen af en veroorzaak je -onbedoeld- méér ongevallen. De molenwereld produceert veel papier, veel instructies, maar ik zie geen visie.

     

    Nou ben ik inmiddels bijna 12½ jaar molenaar en 15 jaar deel van de molenwereld - maar dat de molenwereld veel papier zou produceren over zaken rond veiligheid is nieuw voor me. Die papierstroom is mij voorbij gegaan, da's wel duidelijk. Ik heb hier een RI&E map liggen, dat is het wel zo ongeveer. Kijk ik over iets heen, Teun?

    Verder suggereer ik volgens mij nergens dat we papier gaan produceren. Ik suggereer dat we molenaars en leerlingen in staat stellen om onderwijs te volgen over veiligheid. Of eigenaren dan wel of niet dat verplicht willen stellen laat ik aan hen over.  

    Dat is bij ons in Midden-Groningen trouwens deels al aan de gang: ik geef jaarlijks 2 keer een training valbeveiliging (in mei en oktober). Alle MSMOG molenaars en de MIO's die bij Lex en mij in opleiding zijn hebben daar nu aan deelgenomen. En zonder dat ik er maar om hoefde te vragen waren er vanmorgen 3 molenaars bij aanwezig die het verleden jaar ook al gedaan hadden. Eens per 3 jaar is het streven - maar de mannen vinden het gewoon leuk om te doen. Zo kan het ook!

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren