Nou ja, je speelde die bal zo duidelijk voor het doel dat ik wel in MOEST koppen
Je schreef ook "Het behalen van het getuigschrift geeft aan dat je in staat bent zelfstandig en veilig een molen te laten draaien " - dat ben ik niet met je eens, anders hadden we niet (nog steeds) relatief veel ongelukken in de molenwereld.
Je refereert ook nog aan het rijbewijs - wel, als je heel gevaarlijk rijdt in de ogen van een agent dan nemen ze je rijbewijs in. Dat hebben we in de molenwereld alvast niet. En soms wordt je ook nog eens op herhalingscursus gestuurd (de EMG) - en die cursus mag je dan ook nog eens zelf betalen. Dat hebben we ook al niet. Sterker nog: we hebben niet eens agenten, we zijn in feite een anarchie waarin ieder geacht wordt de regels te kennen en als vanzelfsprekend te volgen. Maar dat doen ze dus niet, zie de threads hier met “geschrokken” kopjes. Dat kan aan 2 dingen liggen: ze kennen de regels (niet) meer of ze zijn het besef dat het gevaarlijk is (tijdelijk even) kwijt.
Omdat we geen handhavers hebben rond molens moeten we het zelf regelen. En beide oorzaken van onveilig gedrag - niet meer weten of onnadenkendheid - kun je deels oplossen met herhalingstrainingen. En verder veel aandacht aan blijven besteden op vergaderingen, bijeenkomsten etc.
Je schreef: "Veiligheid in de molen is op zich niet eens zo ingewikkeld, maar je moet het wel DOEN. Het gaat volgens mij niet om kennis, maar om motivatie." - ik denk dat motivatie zonder kennis gelijk staat aan wind zonder gevlucht. Wil je iets bereiken moet je aan beide werken.
Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren