Schrikken - of niet?

  • Teun

    Henk Klöpping

    (–) Die papierstroom is mij voorbij gegaan, da's wel duidelijk. Ik heb hier een RI&E map liggen, dat is het wel zo ongeveer. Kijk ik over iets heen, Teun?

     

    Beste Henk,

    Alleen al op de GVM-Veiligheid site wordt verwezen naar 61 pagina's over veiligheid. Bij de DHM-site is dat een veelvoud. Daar ga ik ga niet eens meer pagina's tellen. Jij hebt je eigen tekst over valbeveiliging op het internet gezet. En er staat méér. In de Gildebrief komt het onderwerp ook vaker ter sprake. De voorzitter maakt in de meest recente Gildebrief nog gewag van 2(!) nieuwe documenten… Is de veiligheidssituatie in de molenwereld nog steeds ‘onaanvaardbaar en onacceptabel’? Dat lees je één keer, maar daarna nooit meer.

    Ik geloof in die veiligheidsparadox en in het betoog van Stine Jensen: niet alles voorschrijven. De verantwoording voor de veiligheid moet terug in handen van de molenaar, maar dan wél met het voortdurende en aanhoudende besef dat je als molenaar verschrikkelijke keuzes kan maken! “Het mooie aan deze absolute vrijheid vond ik het volledige vertrouwen dat ik kreeg. Er was niets of niemand die oplegde wat de juiste keuze was. Maar ik bungelde wel telkens boven die afgrond (–). Die afgrond waarboven ik ook vrij was om het verschrikkelijke te kiezen.” Aldus Stine Jensen.

    Ik vind dit een mooie afsluiting Henk. Wij worden het niet eens. Ik geloof dat we inmiddels ook wel alle medelezers verloren hebben. Veiligheid blijft taaie kost.

  • Fietsende

    Henk Klöpping

    Dat is bij ons in Midden-Groningen trouwens deels al aan de gang: ik geef jaarlijks 2 keer een training valbeveiliging (in mei en oktober). Alle MSMOG molenaars en de MIO's die bij Lex en mij in opleiding zijn hebben daar nu aan deelgenomen. En zonder dat ik er maar om hoefde te vragen waren er vanmorgen 3 molenaars bij aanwezig die het verleden jaar ook al gedaan hadden. Eens per 3 jaar is het streven - maar de mannen vinden het gewoon leuk om te doen. Zo kan het ook!

    Op 20 oktober vond de valbeveiligingscursus plaats op de Entreprise in Kolham. De askop ligt op 25 meter hoogte boven het maaiveld! Hier klimt Taeke Overdijk, molenaar van De Noordstar in Noordbroek, uitgerust met veiligheidsmaterialen, in de hekkens. Het kon niet beter met een stralend zonnige dag en weinig wind!

    =12pt