Molentocht.

  • Bertel Zomer

    Beste Allemaal,

    Ik denk niet dat jullie er zo zwaar aan moeten trekken, want zo erg was het niet.

    Alex heeft in het begin van deze tread 1 zinnetje neergezet, dat de molen met 2 halfjes en later in de lege stond te draaien. Er word meteen gezegt door sommige dat er “onverantwoord” is gedraaid, het is geen speeltje. Ik vind dat er wel heel snel word geoordeeld over iets waar niemand bij was.

    En dan word er ook nog even zo'n opmerking geplaatst:

    “Als ik eigenaar was van die molen wist ik het wel…” Doe nou niet zo slim, wijsneus met zo'n stomme opmerking. Je weet niet waar je over praat.

    Wat Magreet zegt daar zit zeker wel wat van waarheid in, we hebben een goede relatie met de buren en dat moet zo blijven!!

    Gisternacht met een pittig windje de molen los getrokken, eerst de molen met 2 halve laten lopen. De wind zat bij ons achter de flat, dus geen optimale hoek maar malen hoeft niet, dus die 2 halven waren niet nodig geweest, maar staat leuk. Na een half uurtje de molen aangehouden i.v.m. zeilslag (we hebben een goede band met de buurt, dat moet zo blijven). Dus verder gegaan in de lege, verschil in snelheid was er NIET. Molen liep 80 90 end, dus dat valt allemaal best mee. Toen de molen in de lege stond te huppelen hebben we de kleppen vertraagd, in de lege vind IK dat geen probleem.

    Begin van de morgen de kleppen dwars gezet, zo heeft ie nog een half uurtje staan jengelen. Geloof het of niet, als die kleppen open staan is dat ding niet vooruit te branden 30 end was met deze win het max.

    Remklep vertagers.

    Wetende dat de veer niet te ver moet worden opgerekt, daarom post-elastieken er tussen gezet. Deze zorgen er voor dat de kleppen bij een end of 80 gaan werken, voor de rest werkt alles gewoon. Simpel maar effectief.

    Gr. Bertel en Alex

  • Bertel Zomer

    ER KOMT VAN ZELF SCHADE!! schreef:

    >

    > Zo als het hier waaide gisteren en dan nog rond die tijdt de

    > kleppen dicht er 2 half er voor.

    > Dat gaat nog Wel eens goed mis daar in Meppel GA

    > ZO DOOR!!

    >

    > Gr Jan ver Steeg .

    Bedankt voor de complimenten, zeker ik ga zo door…

    M.vr.gr.

    Bertel Zomer

  • Frans Paulussen

    Blijkbaar ben je van een molenaarsdiploma zekerder dan van een rijbewijs dat je voor onverantwoord rijgedrag kan kwijtspelen.

    Om nog te zwijgen over de reactie hierop in het augustusnummer van Levende Molens (pag 30-78) (FB):

    “Uiteraard is het nooit goed te keuren dat een molen onbemand opgezeild blijft staan en het is zeker geen slechte gewoonte om niet alleen af te zeilen maar ook de stormplanken uit te nemen en de stenen in te leggen als de molen onbeheerd achter blijft.”

    En dan wetende dat dit gebeurde om een windstille molendag met een weersvoorspelling van zware onweersbuien.

  • Barend Zinkweg

    Je zou dan denken: als de molenaar geen verantwoordelijkheid op zich neemt, dan doet de eigenaar dat wel?

    Ik zit helemaal niet op een “molenpolitie” te wachten, maar soms …………….

  • Alex Buist

    Ricardo,

    Jij weet zelf ook hoe de omgeving van de Weert is en dat we op de richting waar we stonden behoorlijk last hebben van de flat.

    Dus dan snap ik die opmerking van jou ook niet echt over: “dan kan ik wel raden en de heren kennende hoe het daar geweest zou zijn”, want wij zijn ook niet zo gek om s'nachts 120 enden te gaan draaien….

    Alex.

  • L.v.d.W.W.

    Ik denk dat iedereen naar die foto kijkt, waar de molen net een propellor lijkt, maar denk eens goed na, dat truukje proberen we allemaal wel eens:), gewoon de flits uit laten.

    En wat ik ook grappig vind, waarom wordt er niets over de “Groeneveldse Molen” gezegd, die draaide 's avonds toch ook aardig door:)?

    Ik neem aan dat er gewoon een gediplomeerd molenaar op “De Weert” aanwezig was…..

    Gr, Luc

  • Edo

    Jazekers

  • Mike Ekelschot

    Bart,

    Denk dat Frans Paulussen even verderop in dit topic al genoeg gezegd heeft over

    deze za(ak)k(en) zodat ik braaf zwijg. :)

    Is het toeval dat over betreffend voorval in LM zo zachtzinnig en fluweel wordt geoordeeld? Zijn we immers van betreffende auteur geen scherpere sneren

    gewend naar “collega”-molenaars(?) … maar goed over dies en meer zijn al

    genoeg woorden geschreven.

    —————————————————————————————————————–

    "Auteur: Meelmuisje (—.direct-adsl.nl)

    Datum: 05-10-2008 21:28

    Ik vind het toch knap dat jullie allemaal zo zeker weten dat die molen als een gek heeft staan draaien ofzoiets? Ik bedoel waren jullie er allemaal langs geweest? Misschien was het niet eens het geval ! Ik ken meerdere molens die gisteravond nog met zeil stonden ! O.a. enkele molens met fokken.

    Gr, Thomas

    —————————————————————————————————————–

    Er wordt door de molenaars in kwestie zélf gesproken over “100 enden”…

    Ligt mij denk ik toch wel een beetje té hoog voor een industriemolen (?!)

  • Meelmuisje

    Hey Mike! Toen ik het bericht postte hadden de molenaars in kwestie nog niet gezegt hoe hard ie liep;) En 100 enden met en min of meer nieuwe molen moet kunnen toch? hij stond tenslotte niet te malen! Maar aan de andere kant.. het was donker en buiig volgens mij? mjah..

    Gr , Thomas Griffioen

  • Edo

    Moet makkelijk kunnen.

    Wij malen wel eens met een aantal enden dat zeer dicht in de buurt van 100 enden komt dus het moet makkelijk kunnen.

    ziehier :D

    http://nl.youtube.com/watch?v=cPr3urKxwng

    En de Weert is ook geen gigantische molen met 28 meter vlucht hè.

    21 meter?? (wat was het ook alweer)

    Dus 100 enden moet makkelijk kunnen.

    Gr, Edo