Molentocht.

  • Mike Ekelschot

    Edo, gij moogt niks zeggen, op 't filmpje is zélfs te zien hoe dat er kindertjes in het kaar worden gestopt… en dat zegt wat! ;)

    en ik blijf geen groot fan van 100 enden of meer.. Kom het maar es proberen op

    mijn 24m vlucht-houten pestelkruis-staakmolen….

  • Edo

    Wil ik graag es probere ;)

    en wat kan ik eraan doen dat ie daarin zit :(

    Babyzitten is niet mijn taak ;)

    Gr, Edo

  • Johan van Dijk

    100 enden op een korenmolen is in mijn ogen te veel. Ik vind dat je als vrijwilliger op een korenmolen in principe niet over de 70 enden heen moet gaan, waar is dat harde gedraai in godsnaam voor nodig. Ok, dat ie in een windvlaag es 80 a 90 hobbelt, dat moet kunnen maar daarmee draai je toch niet constant? Over een algemeen doet een korenmolen bij het malen bij mijn weten z'n optimale werking bij zo'n 50 a 60 enden.

    Op mijn Witte Lam, een poldermolentje met een vlucht van 13,5 meter is het ene ander verhaal, die mag gerust 80 a 90, desnoods 100 enden lopen, maar op een korenmolen vind ik het toch echt een ander verhaal.

  • Edo

    Brekende kan wel met 100 enden maarja daar zit je idd wel in een vlaag

    In mijn ogen maakt dat verder niet zoveel uit.

    Malen bij een vrij kleine molen en een niet zo grote versnelling van wiekenkruis op stenen = 6.26 moet het toch wel leuk kunnen lopen ;)

    Als je nou met een molen met een versnelling van 8 keer 80 enden draait

    tja dat is weer heeeeeeel wat anders

    Malende gaat heb bij ons gemiddeld 60/80 enden.

    Gr, Edo

    PS: Zijn er ook vaste openingstijden bij het witte lam?? ik zou graag een keertje langskomen ;)

  • Johan van Dijk

    Nee op 't Witte Lam heb ik geen vaste openingstijden, mocht je eens langs willen komen dan kun je het beste een afspraak maken.

    Groeten,

    Johan

  • Robert Van't Geloof

    Hoi Alex& Bertel jullie zijn lekker kriskras door nederland gegaan. Leuk tochtje.

    Gegroet Robert

  • Rob Simons

    Hierover is al vaker geschreven. Het hangt allemaal af van de overbrengingsverhouding, grootte van de stenen, scherpsel, enz. Een korenmolenaar kijkt naar de kwaliteit van het meel. En bij de ene korenmolen zal dat het beste zijn rond 50 enden, bij de andere rond 80 enden.

  • Robert Van't Geloof

    Ha Rob je hebt daarin helemaal gelijk.

    Zo hoeft De Hoop in ouddorp niet harder als 45-50 enden te gaan met de steen er op.Terwijl De Windvang in Goedereede juist weer harder als 50 moet gaan (70a80 is daar een goede snelheid.) grt robert

  • Tim Dreessen

    Neem aan dat de Groeneveldse maalde, dan moet ie er behoorlijk aan trekken met 1.90 meter opvoerhoogte en scheprad. Heel wat anders dan een fokkenmolen die met 2 halve snachts in een storm draait (in de bebouwde kom ook nog), dat is wachten op problemen! Niet iedereen is namelijk molengek. Je hebt maar 1 vervelende buurman nodig om een hoop gezeur te krijgen.

  • Mario Collombon

    Denk aan wat in Veenendaal gebeurd is. Wanneer je met dit weer midden in de nacht hard aan het draaien bent en er gebeurd wat dan krijg je waarschijnlijk erg weinig steun vanuit de omgeving als het echt uit de hand loopt.

    Je kan op dat uur beter gezellig de kroeg opzoeken :D