Molentocht.

  • Andre Koopal

    Ik zeg absoluut niet dat ik het ermee eens ben, maar als je met een korenmolen maalt is de snelheid van belang voor een goede kwaliteit van het product. Dat kan wel eens langzamer zijn dan de molen voor het gevoel van de molenaar kan hebben. Als je niet maalt kan je hem dus wat harder laten draaien, er is toch geen product dan dat eventueel verpest word.

    Groetjes,

    Andre

  • Mario Collombon

    “waarom mag een molen voor velen onder jullie onbelast harder (los)draaien dan een molen die maalt?”

    Je zegt het zelf al, omdat molenaars nu eenmaal eigenwijs zijn en dat toch wel doen denk ik dan ;)

    Waarom de regel ‘de molen moet onbelast even hard draaien als hij belast zou doen’. Laat dat de molenaars zelf uitmaken zou ik zeggen. Een molenaar weet zelf wel of hij zijn molen wel of niet onder controle heeft.

    Als een molen met 50 enden perfect maalt wil toch niet zeggen dat hij onbelast met 70 enden niet in de hand te houden is of onverantwoord hard gaat?!

    Een molenaar die wel ongeveer een zelfde snelheid aanhoudt als tijdens het malen, ook prima!!

    Zoals Andre al aangeeft gaat het tijdens het malen om het product en dat dat een goede kwaliteit heeft.

    Verder ben ik niet van het enden tellen, heb niet eens een secondenwijzer, dus of het te hard gaat is puur op gevoel :)

    groeten Mario