Over het maximum toegelaten aantal enden spreek ik me niet uit, dit is iets voor overheden en regeringen (die hebben toch overal verstand van, nietwaar)
Wel merk ik op dat velen de tijd nemen om enden te tellen (hebben jullie dan een chronometer erbij?); ikzelf ben allang de vang erop aant leggen als het me te hard gaat in plaats van endentellend naar de secondenwijzer van mijn horloge te kijken.
Maar genoeg anderen proberen de les te spellen; dit heeft toch geen zin want molenaars zijn immers veels te eigenwijs (en dat is ook nog eens historisch verantwoord).
Nee, de vraag waar ik altijd mee worstel is:
“waarom mag een molen voor velen onder jullie onbelast harder (los)draaien dan een molen die maalt?”
Mijn simpele geest zegt mij immers dat men juist door de belasting meer controle heeft over de molen.
Of anders gezegd een sneldraaiende malende molen is sneller en beter te vangen dan een evensnel losdraaiende molen. De belasting is immers toch een extra rem boven op de remmende kracht van de vang.
Bovendien bevestigt mijn eigen (prille) ervaring dat mijn simpele geest soms toch gelijk heeft, of is dit ook molen afhankelijk?
Mvg Paul
users.skynet.be/molen-ravels/