Molentocht.

  • Bertel Zomer

    In de lege met fokken maakt dat mij niets zo veel uit of hij end of 100 draaidt, krachten zijn denk ik minder aan wezig dan bij een nw. en een beetje buiig 4 en 4 volle.

    Volgens de meeste heb ik een groot risico genomen als ik de berichten zo bekijk, en dat is mijn ogen absoluut NIET het geval.

    Gr. Bertel

    P.s die foto is met een sluitertijd van meer dan 10 sec. genomen.

  • L.v.d.W.W.

    Daar heb je wel een punt Tim, de Groeneveldse maalde idd, maar wat ik ook “lullig” vindt is om met z'n allen boos te worden op 1 of 2 personen.

    Maar daarbij wil ik ook tegen Alex zeggen, let toch zo op wat je op het internet zet! Zelf weet ik dat ook donders goed, want als je naar mijn “prikstijl” van ongeveer 2 jaar terug kijkt is dat ook al anders dan nu!

    Maar laat ik me bijdehante opmerkingen maar weer voor me houden;)….

    Gr, Luc

  • Meelmuisje

    Als ik later een korenmolen heb maal ik minstends 150 enden…..!;) ahum.. Wat Rob inderdaad ookal zegt het hangt puur van de molen zelf af! Als je Weesp neemt daar is de overbrenging 1:8 nou probeer daar maar niet 100 enden te gaan malen! Dat heb ik ook nog nooit meegemaakt maar dat wil ik denk ik ook niet meemaken:D Dan vliegt het meel letterlijk op je oren denk ik! Als ze daar in Meppel graag 80-90 enden draaien dan doen ze dat toch lekker. Mijn (ons) probleem niet. Bertel weet heust wel waar ie mee bezig is:)

    Gr, Thomas

  • Gert Klijnstra

    Destijd (zie de serie die in de 80er jaren in de Molenaar stond over onderzoeken op de maalopleiding te Wageningen) gold voor een 16er steen dat je niet sneller moest draaien dan ca. 120 toeren om optimaal te malen.. Reken dan de maximale snelheid maar uit voor een 17 er steen met een overbrenging van 1 op 6,65 (Meppel). Dan is 100 enden wel veel.

  • Barend Zinkweg

    Ik ben er altijd van uitgegaan, dat een molen maalt op een snelheid waarbij het produkt het beste gemaakt kan worden en als die molen onbelast draait, dat dan een zelfde snelheid aangehouden wordt, want horende bij die molen.

  • Mike Ekelschot

    “Ik ben er altijd van uitgegaan, dat een molen maalt op een snelheid waarbij het produkt het beste gemaakt kan worden en als die molen onbelast draait, dat dan een zelfde snelheid aangehouden wordt, want horende bij die molen.”

    Conform “voor de Prins malen”…(en niemand maalt nog (kán malen) met 100 enden)!

    Soms denk ik ook inderdaad wel eens; die molen, tis voor velen een speeltje geworden! Maar goed, ieder z'n meug zolang je het niet op de mijnen probeert!

  • Windvanger.

    Hallo Mike

    Hele maal mee eens ik draai in Dalen ook wel eens een end of 70 zelden 80.

    Maar 100 enden gaat me net even te gek . toen ik les kreeg van Janes Tigelaar .

    Die Zij tegen mij DOOR SCHADE EN SCHANDE WORD MEN WIJS!! . En ik hoef geen schade nergens goed voor . en 100 enden draaien al helemaal niet maar dat moet ieder voor zich zelf weten maar liever niet op de Jp in Dalen Maar in een windvlaag komt het wel eens voor .Gr Ricardo Hemme.

  • Mario Collombon

    In Nuenen doe ik tijdens het malen meestal wat rustiger aan, endje of 60 is dan genoeg. Onbelast mag er van mij meestal net wat meer gang in zitten, maar een endje of 80 vind ik dan ook genoeg, op een enkele uitschieter ooit naar de 90.

    Het hangt verder ook helemaal af van de bouw van je molen, op een molen net als in Nuenen die zowizo wat betreft verhoudingen al heel vreemd is laat je het wel uit je hoofd 100-120 enden te gaan maken! En wat heeft dat voor nut behalve dat getalletje op je teller koste wat kost opvoeren?

    En inderdaad, een molen is geen speeltje, maar van de andere kant een molen is ook niet van porselein wat sommigen ooit lijken te denken als je ze max. 20 a 30 enden ziet gaan!

    Gewoon normaal ermee omspringen en anders kom je jezelf vast nog wel eens tegen.

    groeten Mario

  • paul

    Over het maximum toegelaten aantal enden spreek ik me niet uit, dit is iets voor overheden en regeringen (die hebben toch overal verstand van, nietwaar)

    Wel merk ik op dat velen de tijd nemen om enden te tellen (hebben jullie dan een chronometer erbij?); ikzelf ben allang de vang erop aant leggen als het me te hard gaat in plaats van endentellend naar de secondenwijzer van mijn horloge te kijken.

    Maar genoeg anderen proberen de les te spellen; dit heeft toch geen zin want molenaars zijn immers veels te eigenwijs (en dat is ook nog eens historisch verantwoord).

    Nee, de vraag waar ik altijd mee worstel is:

    “waarom mag een molen voor velen onder jullie onbelast harder (los)draaien dan een molen die maalt?”

    Mijn simpele geest zegt mij immers dat men juist door de belasting meer controle heeft over de molen.

    Of anders gezegd een sneldraaiende malende molen is sneller en beter te vangen dan een evensnel losdraaiende molen. De belasting is immers toch een extra rem boven op de remmende kracht van de vang.

    Bovendien bevestigt mijn eigen (prille) ervaring dat mijn simpele geest soms toch gelijk heeft, of is dit ook molen afhankelijk?

    Mvg Paul

    users.skynet.be/molen-ravels/

  • Mike Ekelschot

    Nee, Paul jouw overdenking is volledig correct!

    en mbt “tellen” van enden: dat kan heel goed op gevoel als je jouw molen kent..