Energie opwekking met wind- en watermolens

  • Henk Stemerdink

    Lochem, 3 februari 2013.

    Gistermiddag heb ik met mijn laptop online meegekeken wat de generator in De Zwiepse Molen aan vermogen opwekt, hiervan zijn foto's en video's gemaakt door mij. De generator was ingeschakeld tegelijkertijd met het malen van graan, de windsnelheid gistermiddag varieerde tussen 2,5 m/s en 4,9 m/s, dit is windkracht 3 tot 4. De molen heeft maximaal 56 enden per minuut gedraaid tijdens malen met energie opwekken. Het actuele vermogen van de 10kW generator varieerde tussen 1 kW en 5,5 kW.

    Zonder malen naderhand is er tot 7 kW generatorvermogen geregistreerd.

    Dit wil ik aan jullie kenbaar maken i.v.m. het verhaal van ‘Molendeskundige’ Jan Hofstra in de nieuwste Molens 109, pagina 10 en 11, waar hij een zeer negatief beeld schetst over energie opwekking met wind- en watermolens en van mijn onderzoeken en toegepaste componenten. De heer Hofstra baseert zijn uitspraken op een onderzoek van meer dan 70 jaar geleden, hij gaat er dus van uit dat de techniek en de wetenschap in deze ruim 70 jaar niet is gewijzigd (dus heeft stilgestaan).

    De door mij gebruikte componenten in De Zwiepse Molen zijn ‘State of the Art’, niet voor niets is de RCE hier zo enthousiast over.

    Kan iemand mij aangeven hoe ik een foto kan uploaden naar het prikbord zodat jullie het bewijs kunnen zien?

    Henk Stemerdink

  • Piet Groot

    In de jaren zeventig was ik behoorlijk enthousiast gemaakt over het opwekken van elektriciteit door bestaande windmolens.

    Met mijn opleiding in de elektrotechniek en mijn interesse in windmolens dacht ik hiermee verder te kunnen.

    Het elektriciteitsbedrijf op Texel was eigenaar en gaandehouder van de installatie om elektriciteit op te wekken in molen De Traanroeier in Oudeschild.

    Ik ging werken bij De Texelsche Elektriciteitsmaatschappij en heb ook, bij afwezigheid van de vaste molenaar, met de molen ook wel eens stroom opgewekt wanneer de regelapparatuur kapot was en de molen in aktie moest zijn, b.v. op Molendag. Dat was heel leerzaam

    Mijn conclusie was toen dat elektriciteitsopwekking met een windmolen helaas niet lonend is of zal worden, tenzij de energieprijzen enorm zullen stijgen.

    Wind bestaat uit een combinatie van windvlagen van varieerende sterkte en uit verschillende nabijgelegen richtingen.

    En elektriciteit heeft een vaste frequentie en spanning, je wilt natuurlijk voorkomen dat de door de molen aan het electriciteitsnet geleverde stroom te veel varieert.

    Het rendement van de elektriciteitsopwekking door windmolens was hierdoor gewoon slecht en dan laat ik de extra schade aan het gaandewerk en de rest van de molen buiten beschouwing.

    De eerste windmolen om elektriciteit op te wekken werd in 1896 in Askov (DK) gebouwd, het verbaast me eigenlijk dat mensen steeds het wiel opnieuw willen uitvinden.

    Ik denk ook dat de RCE niet meer enthousiast zal zijn wanneer ze de door de elektriciteitsopwekking ontstane schade zullen gaan inventariseren.

    Overigens zie ik Jan Hofstra wel degelijk als een molendeskundige door de kwaliteit van zijn werk.

    Piet

  • Gerard Sturkenboom

    Beste Henk, wil je om het beeld compleet te maken ook vermelden hoeveel kWh er geleverd is met het aantal draaiuren.

    Met deze gegevens kom je tegemoet aan de oproep waarmee Jan in het artikel besluit.

    Gerard Sturkenboom

    “St. Victor”/Heeze

    (gisteren op de wind 1075 tarwe en rogge voor de bakker gemalen in de tijd dat de steen bijstond tussen 10:30 en 17:30)

  • Henk Stemerdink

    Beste Piet Groot.

    De installatie in De Zwiepse Molen is omkeerbaar aangebracht in de molen, d.w.z. na einde levensduur kan de installatie verwijderd worden zonder dat te zien is waar deze heeft gezeten. Er zijn geen aanpassingen gemaakt in de molen, het gaande werk is en blijft origineel. De generator is met een vaste overbrengverhouding gekoppeld aan het spoorwiel d.m.v. een schijfloop met 15 staven. De generator is specifiek ontwikkeld voor variabele toerentallen, d.w.z. het toerentalbereik van de generator loopt van 0 t/m 240 rpm, waarbij de generator (vanaf 30 rpm) een vermogen opwekt van 0,03 kW tot 14,8 kW. Deze toegepaste generator is een 10 kW bij 200 rpm permanent magneet synchroon generator. De netkoppeling vindt plaats m.b.v. een Grid Feed Inverter die zich continu synchroniseert met de 50 Hz netfrekwentie. Deze inverter levert maximaal 10,5 kW terug in het net.

    De RCE is hier enthousiast over omdat de installatie geen enkele wijzigingen/aanpassingen aan het gaande werk nodig heeft en de generator bij vrijwel alle toeren (vanaf 8 à 10 enden/min tot en met 105 enden/min) van de molen vermogen genereert, dus per tijdseenheid energie opwekt.

    Beste Gerard Sturkenboom.

    De Zwiepse Molen is het pilot- en bezichtigingsproject voor Nederland waarbij men kan zien dat met een monumentale molen tegelijkertijd met het malen, of zonder malen ook energie opgewekt kan worden. Tot en met afgelopen zaterdag is er 326 kWh opgewekt, sinds volledige vrijgave installatie, gedurende 30 zaterdagen met gemiddeld 4 uur wind. Hiermee kom je op een gemiddeld vermogen uit van 2,7 kW.

    Henk Stemerdink

  • jan bakker

    Wat zijn de installatiekosten?

  • Arjen Steigstra

    Beste Henk, het gaat hoe je het wendt of keert uiteindelijk niet om het gemiddeld vermogen maar om de hoeveelheid energie die er uiteindelijk in een jaar wordt opgewekt. Met de in zeven maanden tijd door de Zwiepse Molen opgewekte 329 kWh kun je een (1!) huishouden van vijf mensen amper drie weken van stroom voorzien.

  • peter mans

    Wat kost een kWh bij je energieleverancier ?

    En wat is dan de waarde van 329 kWh in 7 maanden ?

    En hoe verhoudt zich dat tot de installatiekosten en, wat erger is, personeelskosten om over de molen te waken ? Je moet natuurlijk niet uitgaan van een gratis vrijwillig molenaar.

    Wat voor sommetje je ook maakt: electriciteitsopwekking door een klassieke Hollandse molen loont gewoon niet. Er komt simpelweg niet veel energie uit, al gaat dat dan ook gepaard met een indrukwekkende grote lawaaiige machine=de molen.

  • Henk Stemerdink

    De energie installatie in De Zwiepse Molen is een pilot- en bezoek project en is door de RCE als landelijk proefproject bestempeld om ervaring op te doen zodat andere molens gecertificeerd kunnen worden.

  • Henk Stemerdink

    Beste Arjen,

    Het gaat wel degelijk om het gemiddelde vermogen, maar dan wel uitgezet in de tijd, want energie is vermogen maal tijd.

    Op wiekenkruishoogte in Zwiep waait het gemiddeld per jaar 4,25 tot 4,5 m/s, hierin zitten de stormen en ook de windstiltes verwerkt.

    Met deze gemiddelde windsnelheid mag je 24 uur per dag en 365 dagen per jaar rekenen, dus als er gemiddeld 2,7 kW (9 rpm x 4 is 36 enden per minuut) wordt opgewekt en de molen zou dag en nacht mogen draaien, dan zou je uiteindelijk 23.652 kWh per jaar kunnen genereren.

  • Arjen Steigstra

    Ja, en als ik 50 euro per uur verdien en ik werk 24 uur per dag en 365 dagen per jaar, dan zou ik 438.000 euro per jaar kunnen verdienen. Zo lust er nog wel een.