Zeil tussen de askop

• Mario Collombon

Dat is toch alleen als verwacht wordt dat voor langere tijd zonder zeilen gemalen kan worden?

• Ruud van den Aakster

Voor een dag heeft het al zin.

Ik was laatst bij de Adriaan en daar doen ze het altijd, i.v.m. het fauel systeem.

• Margreet

..en dat is écht een voorbeeld van autenticiteit? Ik geloof ook niet dat daar ooit gemalen zal worden, dus misschien heeft de molen wel helemaal geen zeilen nodig om z'n omwentelingen te produceren,Margreet

• Ruud Bax

Gewoon het zeil een slag om de heklat draaien en dan vastzetten. Dan gaat het zeil echt niet los. Doet het al jaren en het bevalt me prima.

vr. gr. Ruud Bax

• Mario Collombon

Ja daar doet men het omdat ze i.v.m. die grote voerbakken de zeilen vrijwel nooit nodig zijn :)

• Ruud van den Aakster

Klopt Margreet, er wordt geen korrel gemalen.

Volgens mij en met mij nog vele anderen heeft deze molen geen fokken nodig.

• Andreas de Vos

Bij Oud-Hollands de zeilen in de lijnen leggen heeft als voordeel dat ze niet over de voorzoom schuren, maar ook dat ze niet over de voorzoom liggen en daar de stroming nadelig beinvloeden. Met veel wind zal dat trouwens niet zo'n probleem zijn.

Als je een hele dag zonder zeilen kan draaien/malen is in de lijnen leggen niet zo gek.

Bij fokken kan het juist weer een voordeel zijn om de zeilen rond de fok te leggen, te beveren dus, want dat is weer een stukje zwichten extra.

Groetsels,

Andreas de Vos

• De Wilde Westlander

Beste Ruud,

Waarom heeft men daar niet gewoon zeilklampen aan getimmerd.

Lijkt me wat omslachtig,elke keer dat zeil in de lijnen leggen.

En als je dan is gauw uit de weg moet voor een bui?hoe doe je dat dan?

Tegen die tijd dat je het zeil in de lijn heb liggen,kan je naar huis om je eigen te verschonen.

Als je eventueel zeilklampen maakt zorg er dan voor dat ze niet recht onder elkaar zitten oftewel dat het zeil niet recht naar beneden hangt.

Ik ben eens op een molen geweest daar was het verkeert gemaakt,en de molenaar had bij de middelste klamp een vrachtwagenelastiek gemaakt om het zeil op z'n plaats te houden.

Toen werd er opgemerkt dat durexrubbertjes wel multfuncioneel zijn.

Toch wel lastig als je een zeil wil voorleggen moet je eerst naar boven om het rubbertje los te gaan maken,en met uitspannen weer de roe in.

Groeten van “De Wilde Westlander”(die het maar bij oud tuig houdt)

Rob van Zijll.

• Andreas de Vos

Ik zeg niet dat het me nooit zal gaan gebeuren, maar tot nu toe (in 15 jaar, op 2 molens) is het mij nog nooit gebeurd dat een zeil tijdens het draaien los gaat, dat een zwichtlijn los gaat of wat dan ook. Om nou te zeggen dat ik daar een bijzondere steek voor gebruik, nee. Gewoon zeil in de klampen, een keer achter een heklat langs en weer terug (dus niet er omheen) en een heklat lager de onderhoektouwen vast. Dat vastzetten is simpelweg om de hekstok draaien waarbij rechter onderhoektouw de feitelijke steek (knoop) vormt die het hele spul bij elkaar houdt. Het stelt niks voor maar werkt wel.

Ik kan het niet bekijken, maar vermoed dat het losraken van een zeil kan liggen aan 2 zaken: verkeerd gelegde steek of een zeil dat te los hangt en door die ruimte zo kan bewegen dat de steek los laat.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Molenaarsgezel

Exact!

Niet ideaal, maar de klamp is niet stevig genoeg om het vangtouw aan vast te maken.

Ik geval van nood heb je hem op de munnik ook meteen los, je trekt de knoop gewoon naar je toe van de munnik af…

Groetjes,

Christian