Juistum ;-)
Het samen vastzetten van de bovenste 2 slaglijnen is niet zo bezwaarlijk.
Wat wel veel sneller kan leiden tot lossen zwichtlijnen is als ze te dik worden uitgevoerd. Dit is vaak te zien bij molens in zuid en noordholland. Vroeger was dat nodig omdat het hennep touw te vlug kapot ging anders. Maar het kunststoftouw van tegenwoordig heeft er alleen maar nadeel van. Ook te dikke bokkepoten hebben eerder de neiging om niet goed te blijven zitten dit zie je terug in het uitschuren van de achterzoom.
Bedenk dat je met een slaglijn van 8 mm al welhaast een auto kunt opslepen zo sterk is het. Dus als het om de as (of lange spruit) komt is het buigen of barsten. Maar evenwel heb ik gelukkig hier nog nooit een lijn los gehad. Als je maar zorgt dat de slipsteek goed door geduwd is langs de zoom en onder de heklat.
2 lijnen bij elkaar zetten is sneller los als je aan de kant moet voor een bui.
Mij lijkt het helemaal lastig met 4 lijnen zoals wel in de zaan gebeurde.
Groeten Thijs
Een kleine reactie,
Een molen is een werktuig, en waar gehakt wordt vallen spaanders,met andere woorden, er kan altijd wat mis gaan.
Zo op een maaldag jaren geleden,als kleine jongen van een jaar of twaalf, hielp ik mijn vader met opzeilen.
En met het optrekken van de vang, een brul van mijn vader, stoppen!
Wat was het geval, een slaglijn vergeten, en die zat keurig om de as…, als ik er nu nog aan denk ga ik blozen…
Om maar een voorbeeld te geven.
In ieder geval wat betreft het klampen van zeilen heb ik altijd de gewoonte, als ik met twee halve of leeg maal, om de geklampte zeilen even “na te trekken” dwz even losmaken en dan weer in de klampen en vastleggen, zeker als de molen een poosje heeft stilgestaan.
Zo heb ik dat mee gekregen en je kan er een ellende mee besparen.
Zwabberende zeilen heb ik zodoende nog nooit gehad.
En wat de opmerking van Willem betreft,inderdaad natokkellen van de vang of hij goed in de haak zit, is geen mischien, maar moeten.
Arie.
Je hebt tokkelen en tokkelen…
Het is zeer aan te bevelen eens boven te kijken wat er gebeurt bij dat ‘tokkelen’. Ik ken molens met zo'n kleine haak en een stalen wipstok (oud verkeersbord) waar zo'n vering in zit dat je met tokkelen de pin makkelijk op de punt van de haak kunt zetten.
Tijdens de les over de vang demonstreer ik hoe makkelijk het is om dat voor mekaar te krijgen. Tokkelen is in mijn beleving niets anders dan de bocht uit het vangtouw trekken + een beetje. Hoeveel dat beetje is moet je aandachtig bekijken. Je kunt het meestal ook wel voelen als de vangbalk niet in de haak zit. De schok in het vangtouw is dan strakker en het hangt ook een eindje lager. Stel dat de verhouding 1 op 3 is,
1 meter binnen, 3 meter buiten. Stel dat het verschil tussen de bodem van de haak en de haak 6cm is. Dan zal het vangtouw 3 x 6 is 18 cm lager hangen als hij op de punt staat. Dat zie je volgens mij vrij snel als je er op let.
Ook leerzaam is het om het gevlucht een eindje achteruit te laten trekken. Men ervaart hoe simpel dat soms gaat en men kan zien wat er met de vang gebeurt.
Groeten,
Mark den Boer
Inderdaad je hebt tokkelen en tokkelen…,
Dat je niet tokt, moet iedereen voor zichzelf weten, maar op een molen van 28 meter vlucht ga ik niet op een liniaaltje kijken en ik heb het zo niet geleerd, ik ga er gevoeglijk van uit dat de ouwe garde niet gek was.
Brengt mij bij wijlen beroepsmolenaar Piet den Hulster in Zuidzande, waar ik een aantal jaren geleden op bezoek was.
Op verzoek van Piet moest ik de molen even houden en weer optrekken(houten bandvang!), en waarop de woorden van Piet klonken: dat heb je meer gedaan jongen…
Een mooiere beloning had tie niet kunnen geven.
Dus,..ik tokkel wat af, inmiddels al weer 200.000 omwenteltokkels.
Lang Leve de arbeidstijdverkorting,tokkerdetok.
Arie.
Nog een kleine hint over tokkelen, als je een duim hebt zoals veel in de Zaanstreek, tokkel dan achter de staart waar je hem ook uit de haak trekt (meestal recht achter de staart) en niet op de plek waar je hem erin trekt (links van de staart). Op die manier valt hij vrijwel zeker van de punt als hij verkeerd ligt.
Groetjes,
Andre
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?