Zeil tussen de askop

• Ruud van den Aakster

Adriaan heeft zeilklampen in de fok, ik denk zoals Andreas al opmerkte, dat de zeilen in de lijn gelegd worden om de stroomlijn beter te laten werken.

Nu heb ik wel eens gehoord dat een fokroede het beste werkt met volle zeilen.

Bij de aankomende restauratie van de mooiste wip weidemolen van Nederland (Varnebroekermolen) wordt waarschijnlijk ook weer gekozen voor fauel met grote steekborden.

• Ruud van den Aakster

Geweldig, een molen die opstijgd :-)

De molen van Piet in Alkmaar doet het al jaren zonder zeilen, maalt ook niet meer en heeft ook fauel.

Draaid gewoon met vier lege rustig z'n rondjes….luie molenaar?

• Jaap van Driel

Nu het rondje zelfkritiek in dit kringgesprek geopend is, beken ik dat ik in 30 jaar eenmaal een 1e zwichtlijn in het waterhol heb gehad. Het zeil heeft er weinig van te lijden heeft gehad. De kracht op het achterlijk leidde ertoe dat de linker onderhoek daar een beetje uit het lijk was gescheurd - gemakkelijk te repareren.

Net als de slipsteken van een schoenveterknoop is de zwichtsteek potentieel riskant! Om de latten van het hekwerk moet je zeer zorgvuldig alles spelingloos aantrekken en in het hoekje schuiven. Altijd zorgvuldig en heel bewust de knoop leggen.

Als die steek (te) snel gelegd wordt, zit er al gauw na een poosje jutteren een beetje (veel) speling in. Daarna hangt het van Murphy af hoeveel tijd er nodig is om helemaal los te raken. Een kwestie van toeval/geluk dus. Hoewel, niet helemaal: hoe langer achter elkaar ongecontroleerd gedraaid, hoe groter de kans…

Het risico lijkt me het grootst als een nat opgerold zeil in de volle droogwaait (met name ook bij een bevroren zeil!). Na een half uurtje is eventueel goed achter het hekwerk te zien of er een of meer zwichtlijnen tijdens het draaien hangt te zwabberen. De meeste rek is er dan wel uit omdat het zeil wel zo ongeveer droog is. (De drukverlaging rond het draaiende zeil zorgt ervoor dat het ook droogt bij 100% luchtvochtigheid!)

::: JaaP >>>

• Rob Simons

Ook bij een molen met flinke zeilslag willen de slaglijnen wel eens uitrekken en soms ook losraken.

Maar zelf heb ik altijd geleerd om ze vast te maken zoals op deze foto http://lh5.ggpht.com/_JKlpdNksBVg/SRYRF45rGJI/AAAAAAAAABw/6eE7lMOsqNo/s640/Kessel%20Sint-Anthoniusmolen%208.11%20%286%29.JPG . Dan komen ze nooit los.

• Mario Collombon

Ik doe ook wel eens zoiets. Vooral als de zeilen nog nat zijn. Dan komt de beweging die in de slaglijnen komt niet bij de knoop terecht die dan dus beter blijft zitten.

• Bram Verzijl

De knoop van de korte zwichtlijn op de foto zit goed onder de heklat, bij de andere, 2 zwichtlijnen bij elkaar, niet. Het lijkt mij dat die 2 zwichtlijnen daardoor eerder los kunnen schieten.

Groeten Bram

• Mario Collombon

Dat lijkt maar zo. Als je de 2 lijnen die je terug legt ook onder de heklat duwt (wat bij 2 lijnen bij elkaar al lastiger is) dan komt er dus 4 lijnen bij elkaar onder de heklat waardoor er juist eerder speling op komt.

De 2 lijnen die je terug legt horen ook niet bij de knoop op zich, maar dienen puur om te knoop later makkelijk los te kunnen trekken.

• Peter van Kuik

Toen wij nog een set katoenen zeilen hadden met manilla touw heb ik ook wel eens een zwichlijn los gehad. Gelukkig op tijd gemerkt voordat die zich ergens vast had geslagen. De oude molenaar heeft mij toen geleerd om het touw een keer extra om de zoomlat te draaien voordat je de slipsteek maakt. Sindsdien heb ik noooit meer een zwichttouww los gehad. De oude molenaar gebruikte zelf overigens geen slipsteek. Hij zette na de extra keer om de zoomlat het touw met een halve steek vast.

• Bram Verzijl

Dat zou voor mij juist een reden zijn om geen 2 zwichtlijnen bij te knopen.

Groeten Bram

• Mario Collombon

Gaat prima hoor 2 slaglijnen bij elkaar, nooit geen problemen mee en nog nooit een zwichtlijn gehad die losraakte.