Zeil tussen de askop

• Barend Zinkweg

Ik leer mio's zo rustig mogelijk te tokkelen. Rustig het vangtouw naar beneden trekken en je dan realiseren, dat dan eerst de vangbalk weer recht getrokken wordt (want die is scheef komen te hangen omdat de pin aan de zijkant bevestigd is) en nog steeds op of in de haak rust en vervolgens de vangbalk een klein stukje lichten zodat de pin los komt van de haak. Dan je realiseren dat de haak zo is opgehangen dat die volledig in rust altijd zo hangt dat de pin netjes in het holletje komt te rusten. Dit alles dus vooral rustig uitvoeren om er voor te zorgen dat de haak niet heen en weer gaat slingeren want als de vangbalk dan laat zakken weet je nog niet zeker waar die op komt te liggen.

De Pendrechtse Molen heeft een vangschijf en is dus ook in de kap te bedienen en dan is het prachtig te demonstreren. Demonstreren wat er boven gebeurt is natuurlijk ook prima te doen door iemand beneden de vang te laten bedienen en de mio boven te laten bekijken wat daar gebeurt. Zou ieder mio altijd eens moeten doen, vind ik.

• Mark den Boer

Kortom:

Hoera voor Arie

tok

• Theo de Raak

Ik zou ook zeggen: hulde aan alle wijze en o zo ervaren molenaars bij wie nog nooit een zeil of touw om de askop verdwenen is!

• Gijs van der Lubbe

Bij De Zandhaas zitten er inderdaad geen klampen op de fokken. Normaal gesproken klampen we ze gewoon om de fok heen, maar als we met lege hekken draaien gaan ze in de lijnen. Dus niks verstoring van de stroomlijn.

Groeten van Gijs