Bram,
Ik neem aan dat de molen voor het kruien stil gaat, en dan kan je het vangtouw gewoon laten hangen, lijkt mij anders.
Gr, Luc
Of een opgerold zeil los gaat hangen en schuren heeft vooral te maken met de manier waarop je het klampt. Je moet het zeil op die plaats om de voorzoom gooien dat de intredende en uittredende hoek ongeveer hetzelfde zijn (Dus ongeveer halverwege de bovenste klamp en de bevestiging van het rechter boventouw). Als je het zeil hoger of lager om de voorzoom gooit gaat het uiteindelijk naar dat punt toe rollen en komt het slap te hangen. Als het eenmaal slap hangt komt je steek makkelijker los, vooral als je alleen maar halve steken gebruikt
Op de Zandhaas in Santpoort zitten ook geen zeilklampen op de fokken. Op mijn vraag waarom niet vertelde molenaar Jos Kors dat klampen de stroomlijn zouden verstoren. Hier worden de zeilen doorgaans om de fok heen geklampt (alsof dat niet de stroomlijn zou belemmeren?). Ik zou denk ik gewoon voor zeilklampen aan de voorzijde kiezen, maar ieder zijn voorkeur.
Groeten, Rob P.
Bravo! Iemand heeft me ooit eens uitgek…… omdat een mastworp niet streekeigen is. Binnen een jaar had hij een zeil achter de askop zitten. Nu weet ik niet of een zeil achter de askop wel streekeigen is?
Ik paste de mastworp ook altijd toe, zowel bij opgerolde zeilen als geheel of gedeeltelijk uitgelegde zeilen; bij uitgelegde zeilen alleen in het rechter hoektouw. En een goed gelegde mastworp is net zo vlug los als een halve steek.
Groeten, Nico Jurgens
Misschien dat in Biggekerke met z'n kleine vlucht het schuiven van de zeilen wel meevalt, maar in Sint-Huibrechts-Lille met z'n grote gevlucht van 26,70 meter gaan de zeilen gauw schuiven. Ook als de molen bv. twee weken stil staat, dan zie je dat de zeilen flink zijn gaan doorhangen. Daarom trek ik ze voor het malen zonder zeilen (wat overigens zeer zelden voorkomt) nog eens goed aan.
Wat betreft dat ‘over de boom’ gooien, als je dat doet, dan zitten er wat meer bochten in het zeil en daarmee blijft het vaster zitten. Je ziet het af en toe wel op foto's van Brabantse en Limburgse molens.
Maar zoals je weet, elke mulder is verschillend en heeft andere werkwijzen, wat niet betekend dat een andere manier slecht is, als het maar goed werkt en je jezelf erbij goed voelt.
Groet,
Rob
Bij molens met twee zeilhaken op de neus van de Dekker- of Van Busselwieken (of soms bij fokken) zie je ook vaak dat het zeil snel gaan ‘hangen’. Bij de molen van Borkel & Schaft was dit ook zo, en al na enkele jaren werden er twee zeilen afgenomen (omdat het systeem kennelijk zo goed voldeed) en de andere twee zeilen werden “in de lijnen” gelegd. Iets wat verder nooit voorkomt in Noord-Brabant. Op de Keijersmolen te Molenbeersel maakt men het zeil vaak men een extra touwtje vast http://www.mijnalbum.nl/Foto-FUQQGMA8.jpg .
En wat betreft dat gauw uit de weg moeten voor een bui; op de Adriaan draaien ze met buiig weer vast zonder zeil, omdat het ding anders vermoedelijk opstijgt! Ik meen overigens dat er intussen wél zeilhaken op zitten, gewoon voor in de fok zoals gebruikelijk.
Valt me dan nog te binnen dat ik eens gelezen heb dat op de molen van Biggekerke vroeger, als men zonder zeil maalde, de muldersknecht N. Remijn de zeilen moest vastbinden met zakkentouwtjes aan de zeilhaken om het schuiven (en slijten) van de zeilen te beletten!
Groet,
Rob
Nou zal ik het dan maar opbiechten? Een jaar of 18 geleden zat ik in de molen en hoorde kettingen rommelen waar dat niet mogelijk was. Jawel: een zeil rond de askop. Dan voel je je rottig tot en met. Het zeil was onmogelijk los te krijgen. Tenslotte heb ik het zeil in stukken gesneden om de askop vrij te krijgen.
Natuurlijk heb ik me afgevraagd hoe zoiets nu mogelijk was. Ik had alle zeilen toch prima vastgemaakt? Ik was toch regelmatig gaan kijken of alles nog goed ging? Het was in m'n begintijd als vrijwillige molenaar en bleef toen vele malen langer en vaker buiten dan ik dat tegenwoordig doe, maar dat was blijkbaar niet voldoende. Ik maakte toen de zeilen altijd op precies dezelfde manier vast en doe dat nog steeds op precies dezelfde manier. Ik heb geen idee wat er mis gegaan was en heb m'n gewoonten niet aangepast, want ik zou niet weten wat er te verbeteren was. Ik kwam uiteindelijk niet verder dan te konkluderen dat ik pech gehad had. Ik vraag me nu dus ook af of al die molenaars die dit niet al eens hebben meegemaakt of zij niet gewoon geluk gehad hebben.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?